Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
Önellátó gazdálkodás a 20. századi Moldvában
Gyakran halljuk: a csángók „középkori” magyar nyelvet beszélnek, és
életmódjuk is igen archaikus – Moldvába utazva mintha időgéppel
érkeznénk. De igaz ez egyáltalán? Milyen a hagyományos csángó kultúra,
és hogyan változik az utóbbi évtizedekben?
A csángók a közbeszédben elterjedt fordulat szerint nemcsak nyelvükben
őrizték meg „a Müncheni kódex korát” – azaz a 15. századot, hanem minden
szempontból „középkori életet élnek”. Általában a csángók filmes, képes
bemutatása is ezt támasztja alá: a 20. század végén, a 21. század
elején Moldvába látogató fotósok és filmesek jó részét mintha nem a
valóság rögzítésének vágya vezette volna, hanem ennek a kicsit
fájdalmas, de mégis magasztos csángóképnek a megerősítése. Kétségtelen, a
moldvai csángó falvak ma sem az osztrák falvak nyírt füvű és muskátlis
jólétét mutatják, de nem is csak régi házakból állnak, akkor sem, ha
valóban mások még mindig. Nemcsak az építkezés, nemcsak a falukép, az
utak és utcák (sokszor hiánya), hanem a bennük élő emberek életmódja,
szemlélete, értékrendje miatt is. A csángók történetének több részes
áttekintése után azt vesszük majd sorra több részben: mik voltak a
hagyományos csángó kultúra jellemzői, s hogyan alakul át ez a kultúra
rohamtempóban.
Elzárva a világtól
A csángók hagyományos életformája olyan létmódnak tekinthető, amelyben a
gazdálkodás, a hétköznapi élet, a tárgyi és szellemi kultúra nem vált
szét, hanem egységes, szerves egészet alkotott, amelyet részben a
gazdálkodás módja, részben a metafizikus rendezőelv, azaz a csángók mély
katolicizmusa szervezett egységes egésszé.
A csángó kultúrát mindenekelőtt az elzártság alakította olyanná,
amilyennek részben még ma is látjuk, s mint amilyennek a 19–20. század
kutatói előtt megmutatkozott. A magyar kultúrától a 17. században
kezdett elszigetelődni, amikor nemcsak a moldvai és a Kárpát-medencei
magyarok közötti kereskedelmi kapcsolatok szakadtak meg, hanem a vallási
kapcsolatok is gyérré és esetlegessé váltak azzal, hogy Róma vette át a
moldvai katolikus tevékenység irányítását. A 18. századi székely
betelepülés volt az utolsó alkalom, amikor jelentősebb magyar hatás érte
a moldvaiakat, ez a magyar hatás azonban inkább a területre, mint a már
korábban megtelepedett moldvai magyarságra vonatkoztatva értelmezhető,
hiszen a székelyek zöme önálló falvakban telepedett meg. A csángó falvak
egymástól is el voltak szigetelve: a földrajzi helyzet, a nehéz
útviszonyok és a hagyományos, zárt közösségi életmód lehetetlenné tette a
csángó falvak közti napi kapcsolatot. A székely hatás így jobbára csak
azokban a falvakban érvényesülhetett, ahol közösen telepedtek meg a
korábban ott élő nem-székely csángókkal.
A hagyományos csángó társadalomból – a 17–18. századtól kezdve –
hiányzott az európai értelemben vett rétegződés: nem volt nemesség,
iparosok, kereskedők, hivatalnokok, értelmiségiek. Könyv, újság,
iskolázottság hiányában a közelmúltig, sokak számára máig a pap a fő
információforrás a gyakorlati életen kívüli dolgokban is: ő a
magaskultúra képviselője. A csángók többsége ma is földműves, a
gazdálkodást tekintik létalapjuknak azok is, akik valamelyik városba
ingázva az iparban dolgoznak. A csángó falvakban az emberek között
inkább csak származásbeli és vagyoni különbségek voltak.
Kert és szántó
A csángók jelenkori életét vizsgáló Benedek H. János 1997-ben úgy vélte,
hogy az akkori csángó társadalom „körvonalaiban még mindig egy
iparosodás előtti paraszti társadalommodellnek feleltethető meg.” A
csángók gazdálkodásában megmutatkozó szemlélet lényege, hogy a holnap is
olyan lesz, mint a ma, a feladat tehát a mindennapi kenyér biztosítása,
és ezzel függ össze talán az is, hogy bár ma már egyre több mindent
vásárolnak pénzért, a gazdálkodás ideálja a csángók között ma is az
önellátás, mert ezt a függetlenséggel azonosítják.
Moldvában még a 20. század elején is nagybirtokos rendszerben művelték a
földet, ez jogilag nem jelentett jobbágyságot, gyakorlatilag viszont
hasonló volt hozzá: a parasztok a nagybirtokosoktól bérelték a földeket.
Így a szocialista kollektivizálás nem hozott gyökeres változást a
csángók többségének. 1990-től kezdve mindenki a maga gazdája lett, de a
gazdaság továbbra sem tudott fejlődni. Ennek egyik oka az, hogy egy-egy
család földtulajdona nagyjából a fele, harmada annak, mint amiből a
család meg tudna élni. Másik oka a szegénység: a gazdáknak nemcsak saját
gépeik nincsenek, még a legegyszerűbbek sem, de bérelni sem tudnak, így
maguk által készített, kezdetleges kisgépekkel művelik a földet.
Általában még mindig kevés és gyenge minőségű gazdasági eszközt
alkalmaznak – a kukoricát még 15 évvel ezelőtt is kézzel vetették, a
takarmánynak szánt kukoricakocsányt baltával aprították. A sok munkát
igénylő, a legegyszerűbb kisgépeket – például kukoricamorzsolót vagy
cséphadarót – is nélkülöző gazdaságokban a nagycsalád együtt dolgozik, s
általában házuk is egymás közelében van. Mivel a családban munkaerőben
mindig inkább fölösleg volt, mint hiány (Moldvában ma sem ritkák a 8–10
gyermekes családok), inkább választották a sok kézi munkát, de kevesebb
gépesítést igénylő növények termesztését.
A csángók hagyományos gazdálkodása tehát mindenhol a mezőgazdaságra és
az önellátásra alapul, de földrajzi helyzettől függően némiképpen
változik, hogy hol mit termelnek nagyobb mennyiségben. Egész Moldvára
jellemző viszont, hogy az emberi táplálkozás és az állatok
takarmányozásának alapja a kukorica (puj). Búzalisztből készült ételeket
leginkább csak ünnepeken fogyasztanak. Mindenhol termesztenek burgonyát
(pityóka) és a szintén alapvető élelmiszernek számító babot (faszujka,
fuszulyka – egyes csángó nyelvjárásokban megmaradt az ly!). A saját
fogyasztásra szánt veteményeket a ház melletti kertben termesztik:
káposztát, hagymát, fokhagymát, répát (murok), tököt (bósztán), dinnyét,
görögdinnyét (herbuc), paradicsomot (padladzsika), paprikát (árdél),
padlizsánt (vinete), uborkát, retket. A földeket nem trágyázzák, még a
házak körüli kerteket is nagyon ritkán. Nem általános az öntözés
(locsolás), és ritkán használnak növényvédő szereket permetezésre
(öntözés). A veteményeket általában köztesen vetik: egy területen nem
egyetlen zöldség van, hanem kétféle, és ezek nem egyszerre érnek,
tápanyagigényük sem azonos, így használják ki leginkább a földet. A
zöldségeket télre vermeléssel, szárítással, savanyítással vagy sós
vízben tartósítják.
Moldvában sok gyümölcs terem, ezeket aszalva tárolják. Moldva déli része
egykor jó hírű borvidék volt, a szőlőkből és a borból még a 16–17.
században is jelentős bevételük származott a püspököknek és a
kolostoroknak. A szőlő ma is minden kertben megtalálható, főként saját
fogyasztásra készítenek belőle bort, de a szőlő levelét is fölhasználják
a egyik ünnepi ételükhöz, a galuskához – ez eredetileg párolt
zöldséggel kevert köles volt szőlőlevélbe csomagolva. A gyümölcs és a
szőlő maradékából csaknem minden faluban főztek pálinkát.
A legutóbbi időkig nagy volt a kendertermesztés jelentősége is, mert a
csángó falvakban a nők saját készítésű viseletben jártak. A lányok
hozományának szintén szigorúan előírt részét képezte a kenderfonalból
szőtt sokféle textília – a kenderrel bevetett terület méretét éppen
ezért a családban lévő lányok száma határozta meg. Az utóbbi
évtizedekben, mióta nemcsak a férfiak, hanem a nők is inkább boltban
vett ruhákat hordanak, és boltban vett textilt használnak, egyre
kevesebben termesztenek kendert.
Állattenyésztés, kézművesség, kereskedelem
A tenyésztett állatok közül az egyik legfontosabb a juh. A tejéből
készült túró az alapvető táplálékok egyike, de természetesen
fölhasználják a juh gyapját, húsát és bőrét is. Szintén napi élelmiszer a
szarvasmarha teje. A házaknál nevelnek kevés baromfit és néhány disznót
is, ezt általában karácsonyra vágják le. Igavonásra inkább az ökröt,
mint a lovat használták, a lovak száma inkább az utóbbi évtizedekben
növekszik. Az állattenyésztés módja visszamaradott, a téli takarmányozás
silány, így nagyobb hús- és tejhozamú fajták nem élnek meg a csángó
gazdaságokban. A legeltetéshez nem fogadnak pásztort, általában a
gyerekek dolga, szabályrendszere sincs.
A növénytermesztés és állattartás kiegészítéseképpen a folyó- és
patakpartok alkalmat adnak a halászatra – néhány falu, például Trunk
kivételével ez azonban rendszertelen, alkalmi jellegű. Régebben saját
ellátásukra egy-két kaptár méhet is tartottak, ma egyre inkább veszik a
mézet olyan gazdáktól, akik méhészettel foglalkoznak.
Kifejezetten piacra termelés nemigen folyik a moldvai csángó
gazdaságokban, de ha valahol jobban terem valamelyik növény, akkor azt
más árura cserélik vagy eladják, többnyire a városi piacokon. Az
önellátásra törekvés miatt moldvai csángóknál nem alakult ki
kézművesipar sem: a családok a szövéstől az egyszerűbb bőrmunkákon át a
fafaragásig igyekeztek minél több tevékenységet maguk ellátni. Aki a
rosszabb termőterületeken – főként a nyugati, hegyes vidéken – fekvő
falvakban kézművesiparral foglalkozott, az is csak a mezőgazdasági munka
kiegészítéseképpen tette, s nem alakított ki egész évben működő
műhelyt, nem dolgozott alkalmazottakkal. A 20. század közepéig jelentős
volt a fatermékek – hordók, ládák, zsindely, kerék – előállítása, de a
kollektivizálás után ez visszaszorult. Továbbra is fontos azonban a
vesszőből font kasok, kosarak és a fazekastermékek előállítása és más
árura cserélése vagy eladása. A csángó asszonyok általában nem szőttek
eladásra, de egy-egy szegényebb közülük rendelésre is dolgozott hozott
anyagból.
A csángók kereskedelme sem foglalkozásszerű: a kereskedésnek ritka
kivételtől eltekintve két oka volt. Az egyik a lehetőség: bő termés,
szerencsés halfogás. A másik az, hogy valamilyen terményre, termékre
vagy pénzre volt szükségük. Azokból a falvakból, ahol valamilyen áru
előállítására szakosodtak – például Gorzafalván a fazekasok –
rendszeresen, többnyire szekérrel hordták áruikat a moldvai falvakba.
Azokat a településeket pedig, amelyek többletet termeltek valamilyen
zöldségből – például a Szeret lejtőin fekvő lűtűszi falvakat –
rendszeresen látogatták kereskedők, és fölvásárolták a terményt.
Természetesen a vásárokon, piacokon is kereskedtek áruikkal.
A kereskedelem leggyakoribb formája sokáig az árucsere volt, például
kézműves- vagy fonott termékeket terményre cseréltek. Fizetőeszközként
„filléres dolgokra” a tojást használták, és ha valakinek a tulajdonát,
például kemencéjét, földjét vették igénybe, akkor általában a megtermelt
javak egy részét adták cserébe. A sajtot, pálinkát, halat, mézet még
nemrégiben is használták fizetőeszköznek, hogy különböző hivatali ügyeik
intézését fölgyorsítsák. Pénzre régebben elsősorban az egyházadóra,
esetleg a bérelt föld bérleti díjára, orvosságra, a nem otthon
előállított ruhákra, a szerszámok otthon el nem készíthető, általában
vas alkatrészére volt szükség. Az utóbbi néhány évtizedben ez a helyzet
alaposan megváltozott: a csángók sokkal több mindent vesznek pénzért,
így áruikat is szinte kizárólag pénzért értékesítik.
Változások persze nemcsak ebben történtek Moldvában – de még mielőtt
erre rátérnénk, érdemes lesz a hagyományos csángó tárgyi és szellemi
kultúra más jellemzőit is megismernünk.
Irodalom
Benedek H. János: Csángó falvak gazdasági problémái és Egy moldvai
magyar parasztcsalád gazdálkodása. In: Pozsony (szerk.), Dolgozatok a
moldvai csángók népi kultúrájáról, 195–223.
Halász Péter: Bokrétába kötögetem vala. A moldvai magyarok néprajzához. 2002.
néphagyomány 2015.03.19. | 13:34 Csángók – Kendert termesztettek, tojással fizetek
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!