Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A csángók életéről beszámoló írások régebben és ma is inkább a szegénységről, kiszolgáltatottságról, kirekesztettségről szólnak – nem alaptalanul. De nem volt mindig így: a moldvai magyarok a 14–16. században befolyásosak voltak a vajda udvarában, és viszonylagos jómódban éltek. Erről keveset hallunk – itt az ideje pótolni!
Arról többféle – bár nem egyformán alátámasztható – nézet létezik, hogy
mikor kerültek a csángók ősei Moldvába, erről volt már szó korábban. A
leginkább alátámasztható nézetet szerint, akár éltek magyarok a mongol
fennhatóság előtt a Kárpátoktól keletre, akár nem, a csángók elődei
nemigen lehettek köztük, nagyobb tömegben semmiképp sem élték volna túl a
nomád inváziót. A 14. századi érkezés mellett többféle tudományág
tanúskodik, és megjelennek a moldvai magyarok életéről szóló írott
források is.
14. század: a moldvai megtelepedés
A Moldvai Fejedelemség megalapítása a magyar király, Nagy Lajos
(1342–1382) támogatásával történt: miután 1345-ben Lackfi András
legyőzte a tatárokat, a Magyar Királyság birtokába került a Kárpátoktól a
Dnyeszterig terjedő terület, s itt határvédelmi sávot hoztak létre. A
terület uralkodójává Nagy Lajos Dragoş máramarosi (román) vajdát tette
meg, a csángók elődeinek első csoportjai minden valószínűség szerint
szintén vele érkeztek. A Moldvába települők között más magyarországi
csoportok tagjai, jászok és szászok is voltak, az előbbiek alapíthatták
Jászvásárt (Iaşi), róluk későbbi adataink nemigen vannak. A szászokról
annál inkább: Észak-Moldvában egészen a 17. század végéig jelen voltak,
és jelentős szerepük volt a városi életben, például Moldvabányán,
Kutnárban, Szucsáván, Szeretvásáron, Németvásáron.
A nyelvjárástörténeti megfontolások arra mutatnak, hogy a magyar
csoportok Erdély északi részéről, a Mezőségből, illetve az ezzel
összefüggő Szamos-völgyi területekről érkeztek Moldvába. Néprajzi
kapcsolataik – viseletük, eszközeik, szokásaik, építkezési módjuk stb. –
is ehhez a területhez kötik őket. A Moldvába település a Kárpátok
északkeleti hágóin, a Radnai és a Borgói hágón keresztül, a Beszterce és
a Moldva folyók mentén át történhetett. Első telepeiket is itt,
Észak-Moldvában hozták létre, valószínűleg első betelepülőként – erre
utal, hogy nemcsak a településnevek, hanem a hegy- és folyónevek is
magyar eredetűek ezen a vidéken.
Nem sokkal később, még a 14. század folyamán, tovább terjeszkedtek dél
felé is, falvaik zárt láncot alkottak Szucsávától a Tatros folyó
torkolatáig. A települések jórészét a 14. századi helynévadási
szokásoknak megfelelően a -falva utótaggal képezték.
15. század: az aranykor
A Moldvai Fejedelemség nagyon korán, alapítása után alig egy évtizeddel
ténylegesen függetlenedett Magyarországtól, de a névleges függőség egy
ideig még fennállt. Az 1370-es években vert első moldvai pénzen az Anjou
címer (Nagy Lajos címere) is látható, és a magyar befolyás még sokáig
erős maradt. Ezzel lehet összefüggésben az is, hogy a 14–15. században
több moldvai vajdának is magyar felesége volt. A fejedelmi udvar belső
emberei között a korabeli oklevelek sok magyart említenek, s rajtuk
kívül számos birtokost is.
A Moldvai Fejedelemség katonailag továbbra is a magyar érdekszférába
tartozott, keleti határait a 15. században a magyar királyok erősítették
meg, most már nem a mongolok, hanem az Oszmán Birodalom ellen. De
magyar irányítás alatt álltak a moldvai katolikusok is. Az 1370-ben
alapított szeretvásári, az 1382-ben alapított argyesi és az 1423-ban
alapított moldvabányai püspökség egyaránt az esztergomi érsek
fennhatósága alá tartozott, püspökeiket a magyar király nevezte ki.
Szorosan kötődött anyakolostorához az erdélyi csíksomlyói ferences
kolostor filiáléjaként 1412-ben létrejött bákói ferences kolostor. A
14–15. században a moldvai (magyar és szász) katolikusok nemcsak
szabadon gyakorolhatták vallásukat, hanem a vajdák kifejezett
támogatását is élvezték.
A magyaroknak és a szászoknak egyébként fontos szerepük volt a városi
élet kialakításában: a kézművesipar és a kereskedelem szinte kizárólag
az ő kezükben volt. A 15. században megalakultak az első moldvai céhek
(pl. ácsok, fazekasok, szabók céhei), és kereskedelmi kapcsolatok
alakultak ki az erdélyi és a galíciai városokkal. A magyar alapítású
Bákó ebben az időben vált fontos kereskedelmi központtá, szerepét a
ferences kolostor tovább növelte. A kereskedelem virágzására utal az is,
hogy a területen sok -vásár utótagú helynév van, s ezek jórészt lefedik
Moldva egész területét (például Jászvásár, Aknavásár, Németvásár,
Tatrosvásár, Románvásár stb.). A történeti adatok szerint a moldvai
vásárok messze földön híresek voltak. A magyar hatást mutatják azok a
kölcsönszavak, amelyek ebben az időben kerültek a magyarból a románba.
Ezek többsége az állami élettel, a közigazgatással, a katonasággal, a
városi élettel kapcsolatos, pl. ’vitéz’, ’kard’, ’apród’, ’zsold’,
’ispán’, ’bíró’, ’deák’, ’polgár’, ’(kézműves) mester’ stb.
A legkorábbi telepesek zöme azonban földműves volt, s tulajdonképpen a
mezőgazdaságból éltek a kézművesiparral foglalkozók és a kereskedők is.
Ezeknek a földműveseknek a jó része valószínűleg a jobb lehetőségek
reményében, s az erdélyi nehéz körülmények miatt – ekkortájt
háborúskodás dúlt és járvány pusztított Erdélyben – települt át a
Kárpátok keleti oldalára. A gazdálkodásra kiválóan alkalmas föld jól
termett, az állattenyésztés is jelentős volt: különösen a moldvai lovak
voltak híresek, de számottevő volt az ökörkivitel is. Különösen a Szeret
északi részén volt fontos a bortermelés: a híres kotnári szőlőket
művelői, a magyar telepesek a 15. század végén adták el a vajdának; de
termesztettek szőlőt Bákó és Tatros vidékén is. A falvak folyók mentén
épültek, s a területen ekkor még nagy erdőségek is voltak, így halban,
vadban sem volt hiány.
A faluközösségek nagy önállósággal bírtak: lakosaik szabadparaszti
sorban éltek, földesúr alá nem tartoztak, hanem ún. răzăşok, azaz
részesek voltak: a falu birtokában lévő közös földön gazdálkodtak,
egymás között fölosztva a határt. Szükség esetén peres ügyeikkel
közvetlenül a vajdához fordulhattak, s neki fizettek adót is; a falu
ügyeit önrendelkezéssel irányították: maguknak választották bíráikat és
az esküdteket, maguk szerződtették a papot és a tanítót.
16. század: gazdasági stabilitás, népességnövekedés
A 14–15. században a Moldva és a Beszterce fölső és középső folyásának
lakossága még javarészt magyar lehetett, összeköttetéseik eredeti
kirajzási területükkel, a Szamos-völgyi–mezőségi magyarsággal ebben a
korban folytonosak voltak. A kapcsolatok a 16. század folyamán szakadtak
meg, amikor ezeknek az északnyugati telepeknek nagy része
elrománosodott; ezzel a magyar települések súlypontja fokozatosan
Románvásár vidékére tolódott el.
A nem székely magyarsággal egy időben – bár náluk jóval kisebb
létszámban – már a 14–15. században is érkeztek székelyek Moldvába,
nyugati irányból. Telepeiket a Kárpátokhoz közelebb, a Tatros völgyében
és a Tázló, az Ojtoz és a Tatros összefolyásának vidékén hozták létre, a
helynévi adatokból következtethetően első betelepülőként. A terület a
14. században csak földrajzilag tartozott Moldvához: néprajzilag
Székelyföld része volt, s az Ojtozi és a Gyimesi szoroson át
földrajzilag is szoros kapcsolatban állt Erdéllyel. Ez Moldva egyetlen
sóvidéke, és a sóbányák első művelői székelyek voltak: erre utal a
magyar helynévi anyagon kívül az is, hogy az itteni sókitermeléssel
kapcsolatos román terminusok magyar eredetűek, pl. a ’sóvágó munkás’
jelentésű şaugău (< magyar sóvágó), céhük első embere a birău (<
magyar bíró), a bányák felügyelője a cămăraş (< magyar kamarás), és
Tatrosnak még a 17. században is katolikus magyar şoltuza, azaz soltésza
(városbírája) volt.
Tatros vidékére a folyamatos székely betelepülés mellett 1436-tól
mintegy fél évszázadon át viszonylag nagy tömegben érkeztek huszita
menekültek a Szerémségből és Dél-Erdélyből, később Pozsony környékéről
is – Németi György 1566-ban Tatrosban fejezte be a Huszita bibliát.
A 16. század nem hozott sok változást a gazdasági és a társadalmi
vonatkozásokban: a moldvai magyarság továbbra is megtartotta szerepét a
vajdai udvarban, a kereskedelemben, a városi életben: Moldva húsz
kerületéből 1591-ben kilenc magyar vagy német domináns mezőváros volt.
Változatlan maradt a falvak önállósága is, és fenntartották az élénk a
kapcsolatot az erdélyi városokkal.
A moldvai magyarok lélekszáma a 16. század végéig folytonosan
növekedett. Az északi területeken megszakadt ugyan az összeköttetés a
Szamos-völgyi magyarsággal, mert a Szeret és a Moldva felső folyása
körül lévő korábbi magyar települések elrománosodtak, és a városokban
már mindenhol, sőt északon helyenként a falvakban is vegyes román–magyar
települések jöttek létre, bár megtartva a különállást, azaz elkülönült
város- vagy falurészekben települve. A Románvásár vidéki magyarság
gyarapodása miatt újabb kirajzásokkal falvakat alapítottak a Szerettől
keletre, és kapott innen utánpótlást a Bákó vidéki, déli terület is.
A 16. században egyre nagyobb tömegekben érkeztek székelyek Moldvába,
főként a jobb életlehetőségek reményében. Az 1560-as években a székely
kivándorlás tömegessé vált, a század végén pedig már őriztették a
hágókat az erdélyi fejedelmek, hogy megakadályozzák a Moldvába
költözést. E székely áttelepülők egy része minden bizonnyal olyan Bákó
környéki falvakba települt be, ahol már élt korábbi, nem székely eredetű
magyar lakosság.
Egy 1591-ben készült részletes adóösszeírás alapján Moldva összlakossága
a 16. század végére kb. 200 000 főre tehető. Ebből mintegy 15000–20000
volt katolikus, nagyobbik részük, 11000–15000 magyar, a többi szász. Ez
azt jelenti, hogy Moldva lakosságának kb. 6–8 százaléka volt magyar a
16. század végén. A század végére kialakult a később – egészen a 20.
századig – fennmaradó helyzet, nevezetesen hogy a moldvai magyarság két
központ körül helyezkedik el: északon Románvásár, délen pedig Bákó
környékén.
Sötét felhők
Moldva katonai és politikai helyzetében időközben nagy változások
következtek be. Magyarország 1526-ban elszenvedett veresége után az
oszmán seregek elfoglalták az ország középső részét, s az ország három
részre szakadt. A Magyar Királyság összeroppanása azzal is járt, hogy
Moldvában is elvesztette katonai jelentőségét: a Dnyeszternél korábban
emelt védelmi vonal megsemmisült, így 1538-tól krími tatár és oszmán
hadak portyáztak Moldvában, s bár a vajdaság adót fizetett a szultánnak,
tényleges megszállására – ahogyan például a Balkánon történt – nem
került sor.
A katolikus egyházi életben történt változások nem voltak ennyire
drasztikusak, de a 16. században kezdődtek azok a gondok, amelyek az
elkövetkező évszázadokban nemcsak sok keserűséget okoztak a moldvai
magyarságnak, hanem asszimilálódásukat is nagy mértékben elősegítették.
Bár a moldvai vajdák közül kettő, Nyúzó István (Stefan Rares Belicine)
1551–1552-ben, illetve Rettenetes János (Ioan-Vodă cel Cumplit) 1572-ben
üldözte a katolikusokat, a vajdák többsége továbbra is türelmet
mutatott irányukban, vagy egyenesen támogatta őket.
A bajok egyik forrása ismét a magyarországi helyzet megváltozása volt: a
16. századra Magyarország nagy része protestánssá vált, jelentősen
csökkent a katolikus papok száma, így Moldvába nemigen tudtak többé
lelkészt küldeni. Az addig folyamatos magyar kapcsolatok megszakadtak:
1574-ben leégett a csíksomlyói obszerváns ferenceseknek helyet adó bákói
kolostor, s területüket elfoglalva 1580-ban a rendház újjáépítésébe már
a minoriták kezdtek. Ennek a későbbiekben azért volt nagy jelentősége,
mert a katolikus élet központja 1597-től évszázadokra Bákó lett – ekkor
helyezték ide a moldvai püspökséget. Magyarország egyházjogilag is
elvesztette Moldvát, mert a területet a szófiai érsekség fennhatósága
alá helyezték. A Vatikánnal szimpatizáló Sánta Péter vajda a
protestantizmus moldvai térhódítását megakadályozandó 1588-ban
jezsuitákat hívott Moldvába, s mivel a missziót a lengyel rendfőnök
küldte, ezzel a lengyel katolikus egyház is megjelent Moldvában. A
század végére így négy, különböző érdekeltségű katolikus szervezet volt
itt jelen: a püspökség által felügyelt világi papság mellett a jezsuiták
és a ferences rend mindkét ága. A következő időkben ezek egymás közötti
torzsalkodása határozta meg a moldvai katolikus magyarság sorsát.
Irodalom
Baker, Robin 1997. On the origin of the Moldavian Csángós. The Slavonic and East European Review 75.
Benda Kálmán 1989. Moldvai csángó-magyar okmánytár 1467–1706. I–II.
Benkő Loránd 1989. A csángók eredete és települése a nyelvtudomány szemszögéből. Magyar Nyelv 85.
Kiss Lajos 1987. Magyar helységnevek a Keleti-Kárpátokon túl. Magyar Nyelvőr 111.
Lükő Gábor 1935. Havaselve és Moldva népei a X–XII. században. Ethnographia 46.
Mikecs László (1941/1989). Csángók.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!