Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
10 éve | Rádiné Zsuzsa | 1 hozzászólás
Kinda István a sepsiszentgyörgyi Székely Nemzeti Múzeum néprajzrészlegének muzeológusaként, illetve a zabolai Csángó Néprajzi Múzeum vezetőjeként meghatározó személyisége a háromszéki néprajzkutatásnak.
Fő tevékenysége
a múzeumi kiadványok szerkesztése, kutatásai pedig népi mesterségekhez –
szénégetés, téglavetés, mészégetés – kapcsolódnak.
– A kutatott népi mesterségek némelyike háromféleképpen is
élvezhető: könyvben, kiállítás keretében és néprajzi dokumentumfilmként.
– Egy kutatásnak az a lehető legszerencsésebb forgatókönyve, ha egy
mesterségnek először a néprajzi, történelmi alapjait kutatom, utána lesz
abból könyv, kiállítás vagy film. 2004–2005 táján, Háromszékre érkezve
láttam Borosnyó környékén ezeket a csonkagúla alakú – téglakatlan –
építményeket, és nagyon megfogott a látványuk. Tudtam, hogy egyszer
visszatérek oda. Így kezdődött a két-három évig tartó kutatás, időnként
megjelentem a terepen, kutattam, a részeredményeket pedig konferenciákon
mutattam be. Abból született egy rövidebb dolgozat, aztán annak
bővített változata, ami nemcsak a mesterségek leírását, hanem azok
művelőinek megélhetését, a cigány közösség identitását is magában
foglalja.
– Az ilyen jellegű néprajzi kutatásoknak milyen egyéb hozadéka van?
– Elsősorban a népi mesterség, adott esetben a téglavetés technikai
oldala érdekelt. Azon keresztül pedig a mesterséget művelő társadalmat
is látom. Érdeklődtem, miből csinálják a cigánytéglát, mennyi ideig tart
az elkészítése, hány készül egy alkalommal, még kik dolgoznak vele?
Ezután kérdeztem rá arra, miként lehet ebből megélni, emellett milyen
egyéb jövedelemre van kilátás? Igyekeztem mindemellett úgy tenni fel más
kérdéseket, hogy a válaszokból a mesterek életszemlélete, jövőképe is
kibonthatóvá váljék. Akkor válik sokszálúvá egy ilyen történet, ha
vannak különböző szakmai konferenciák, találkozók, ahol a szervezők és a
szakemberek egy közösségnek vagy néprajzi problémának a különböző
aspektusaira kíváncsiak.
– Azért kutatja ezeket a mesterségeket, mert kihalófélben vannak,
vagy azért, mert eddig Háromszék területén senki nem vizsgálta
behatóbban?
– Valamiképpen tetszenek ezek a férfias, komoly erőpróbát igénylő,
természetkiélő – erdei haszonvételnek is nevezett – népi mesterségek.
Magyarországon ez komoly hagyománnyal bír, vannak olyan idős
professzorok, akadémikusok, akik életpályájuk egy meghatározott
szakaszában például a gömöri karsztvidék népi mész- vagy szénégetése
terén kutattak. Ugyanígy a favágás vagy a hamuzsírfőzés is fontos téma
arrafele – ez hasonlatos a lúghoz, ami az üveggyártásnak volt az egyik
alapanyaga.
Ha felnyitunk egy 1820-as évekbeli, parasztvallomásokat tartalmazó
dokumentumgyűjteményt, abból – a hajdani kérdezőbiztosok munkája nyomán –
jól kirajzolódik, hogy melyik faluban égettek meszet, szenet vagy épp
hamuzsírt. Helyileg található néhány leírás az efféle népi
mesterségekről. A mészégetésnek például Homoródalmásról van egy alapos
leírása, Vargyasról csupán említés szintjén találtunk erről szóló
anyagot. Ezért is tartottam fontosnak, hogy foglalkozzam a témával, hogy
a magyarországi és almási példához hasonlóan az itteni helyszínnek is
legyen egy részletes írásos anyaga.
– Újabb kutatási téma?
– Igyekszem egy lépéssel előbbre járni a kutatással, mint ahogy a
filmezés bekövetkezik. Tavaly Szentléleken kőfaragással kapcsolatban
kutattam, azonban valószínű, Polyánban fogunk filmezni idén, mivel ott
ma is többnyire kézzel dolgoznak a mesterek, máshol már gépekkel
könnyítik a munkát.
Zsók Enikő
Székely Hírmondó
2014.01.23. | 09:09 Hol van már nagyanyáink szenes vasalója? – Beszélgetés Kinda István néprajzkutatóval
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!