Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Alexandriai Szent Katalint, mint koronás szüzet, kerékkel és pallossal ábrázolják. A filozófusok, molnárok és kerék- gyártók védőszentje.
Sienai Szent Katalin 1347-ben született, a Szent Domonkos har- madik
rendjében tevékenykedett, betegeket ápolt, szegényeket segített,
bűnösöket térített, kongregációkat szervezett. Kora po- litikai életébe
nagy békítő befolyása volt. Ő bírta rá XI. Gergely pápát, hogy
visszatérjen Avignonból Rómába. Részt vett a Firen- ze és a római kúria
kibékülésében, valamint VI. Orbán pápa ha- talomra segítésében. A lélek
bölcsességével tűnt ki, ő az első nő, akit egyháztanítóvá avattak.
Legendája szerint Krisztus őt is eljegyezte, mint alexandriai
védőszentjét és sebeinek hordozá- sára találta méltónak. 33 éves korában
halt meg a magára kisza- bott szigorú aszkézis következtében.
Katalin a középkor egyik legtiszteltebb, legnépszerűbb női szentje, a
Virginus Capitales, továbbá a tizennégy segítő szent egyike. Középkori
nagy népszerűségébe belejátszott Alexandriai Szent Katalin legendája,
aki bölcsességével ötven tudóst nyert meg a kereszténységnek, s mikor
Maxentius császár kerékbe törette volna, a kínzóeszköz a legenda szerint
darabokra hullt.
Alexandriai Szent Katalin magyar nyelvű legendája a X. században
készült, ez a XIII. században kiegészült a királylány megtérésének, még
később születésének csodálatos históriájával:
Régen a pogány világban egy Costus nevű jámbor király kincsekben bővelkedett, de nélkülözte a legértékesebbet, mert nem volt gyermeke, akire országát hagyhatta volna. Népét Alexandriába gyűjtötte és felszólította, hogy az ott felállított kőbálvány előtt a király kívánságának teljesítéséért imádkozzanak. Az imádság azonban nem hallgattatott meg.
A király ekkor Görögországból, egy Alforabius nevű
híres bölcset hívott meg, aki azt a tanácsot adta, hogy öntessen arany
szobrot az egy istennek képével és hirdesse, hogy ő az istenek istene. A
király követte a tanácsot és kilenc hónap múlva leánygyermeke
született, akit Katalinnak nevezett el és tudós mesterekkel neveltetett
fel.
Amikor Katalin szépségben és bölcsességben tündöklő hajadonná serdült
fel, atyja meghalt, így átvette az ország kormányzását. Egy alkalommal
huszonnégy szűzzel, huszonnégy matrónával és száz lovaggal útra kelt, de
éjszaka egy erdőben eltévedt. Itt egy remetére talált, aki beszélgetés
kzben megkérdezte Katalintól, miért nem megy férjhez? Katalin büszkén
felelte, hogy nem talált magához méltó kérőt. A remete mosolyogva
megjegyezte, hogy ő ismer egy hatalmas császárt, akinek a fia éppen
hozzá illenék. Katalin kijelentette, hogy ő holtig szűz marad. Mire a
remete felvilágosította, hogy a császár fiának az a tulajdonsága, hogy
jegyesét örök szűzességben megtartja; anyja is szűz és a neki szolgáló
lányok is szűzek. Ekkor Katalin szerette volna látni a császár fiát, a
remete pedig elővett egy képet, mely a császár fiát és annak anyját
ábrázolta, vagyis Szűz Máriát és Krisztust.
Éjjel álmában megjelent Katalinnak a szent szűz Krisztussal, aki azonban
elfordul tőle és anyja kérésének dacára elutasítja őt. Ezután Katalin
ismét a remetéhez fordul, aki a keresztény vallásra oktatja és
megkereszteli. Hazatérvén, álmában újra megjelenik neki Szűz Mária,
ölében a gyermek Krisztussal, aki most már szeretetteljesen feléje hajol
és gyűrűvel eljegyzi magának, majd megjósolja neki, hogy vértanúi
halált fog érette szenvedni.
Nem sokkal később Maxentius császár Alexandriába vonul és
megparancsolja, hogy mindenki a pogány isteneknek áldozzék. Katalin
elmegy a császárhoz és felszólítja, hogy térjen Krisztushoz. A császár
szerelemre lobbant a szép lány iránt és ötven bölcset hivatott, hogy
eltántorítsák hitétől.
Katalin az ötven bölccsel vitába bocsátkozott, melynek eredményeként a
bölcseket megtérítette, akiket azonban a császár ezért kivégeztetett. A
császár, miután Katalin ellenállt csábításának, megkínoztatta és
börtönbe záratta a lányt. Itt kereste fel a császárné, aki Katalin körül
sebeket gyógyító angyalokat talált. A látvány és Katalin szavai annyira
meghatották a császárnét és kísérőit, hogy keresztényekké lettek.
A császár újból maga elé rendelte Katalint, egy késekkel felszerelt
kerekekből álló kínzószerkezettel próbálta jobb belátásra bírni, Katalin
azonban továbbra is visszautasította ajánlatát, ezért a császár halálta
ítélte. Az angyalok azonban megmentették Katalint, a kerék darabokra
tört és sok katona halálát okozta. A császárné szót emelt Katalinért és
kérte férjét, hogy ne bántsa, hiszen ő is hisz Krisztusban, a férje
azonban nem hallgatta meg, őt és kíséretét is megkínoztatta és
lefejeztette, majd megparancsolta, hogy Katalint is fejezzék le.
Amikor a hóhér levágta Katalin fejét, vér helyett tej folyt a testéből,
majd angyalok jöttek és testét a Sinai hegyre vitték, míg lelke a
mennyországba repült. Halála előtt arra kérte az Urat, hogy aki
segítségül hívja az ő nevét, egészséges gyermeke szülessen és ne haljon
meg gyermekágyba.
Mivel Katalin a hit igazságát olyan bölcsen védte, ezért a filozófusok,
teológusok, ügyvédek, később a középkori főiskolák, könyvtárak, tanárok,
tanulók védőszentje lett. A halála előtt segítséget ígért a betegeknek
és haldoklóknak, ezért a középkori kórházak patrónájaként is megjelent. A
börtön és kínzatásának csodás erejű elviselése miatt pedig a foglyok is
hozzá imádkoztak szabadulásért. A legenda szerinti kínzókerék
összetörése miatt pedig mindazok az iparosok, akik kerékkel
foglalkoztak, szintén segítségül hívták.
Katalin-napi népszokások, időjóslás
Katalin napjához régen nagyon sok hagyomány, hiedelem kötődött. Az alábbiakban bemutatunk néhányat.
Katalin-nap a régi pásztoremberek emlékezetes napja volt, mivel ezen a
napon hajtották ki utoljára a csordát. Ez természetesen helyenként
változó, némely területen ezt Erzsébet- vagy Márton-naphoz kötik.
Más hagyományok szerint Katalin-napkor egy zsákba dughagymát szedtek és
felkötötték a szabadkéménybe, hogy meleg és gőz járja át.
Katalin napja időjósló és szerelmi varázsnap is. Régen az ünnep után sem
lakodalmat, sem táncmulatságot nem szoktak rendezni, mivel közelgett az
adventi időszak.
Szokás volt Katalin-napján valamely gyümölcsfa ágát vízbe tenni (ez volt
a Katalin-gally vagy katalinág), ha ez karácsonyig kivirágzott, azt
jelentette, hogy az a lány, aki az ágat vízbe tette, a következő évben
férjhez mehet. Ehhez hasonló szokások kötődnek Luca napjához is.
Sóvidéken a lányok Katalin-napi szokása az orgonaág virágoztatása volt.
Vizes edénybe néhány orgonaágat állítottak és mindegyiknek legénynevet
adtak. Úgy tartották, amelyik ág kivirágzik karácsonyra, olyan nevű
legény lesz a leány jövendőbelije.
Időjósló megfigyelés szerint, ha „Katalin kopog, karácsony locsog”.
Ennek a fordítottja is érvényes, ami azt jelenti, hogy a Katalin-napi
fagy esős karácsonyt hoz, a Katalin-napi eső pedig szép, fagyos
ünnepet. Ezt másképp úgy is mondják, „ha Katalin szépen fénylik, a
karácsony vízben úszik.”
Az imént említett hiedelmet bizonyítja a következő közmondás is: ha
Katalinkor megállott a liba a jégen, akkor karácsonykor sáros lesz.
A Katalin-nap emellett női dologtiltó nap, a Szerémségben ilyenkor nem szabadott kenyeret sütni.
Doroszlón viszont férfi dologtiltó napként tartották számon. Nem
szabadott szántani, sem befogni a kocsit, ne forogjon a kerék, mert
Katalint kerékbe törték. Leálltak a malmok is, a kendergyárak, az összes
kerekesek, malmosok a templomba mentek, mert védőszentjük volt
Katalin.
Csantavéren, Sárosfán ezen a napon böjtöltek a legények, hogy
megálmodják, ki lesz a feleségük. Máshol is jellemző volt ez a hiedelem,
azzal a változtatással, hogy néhol lopott leányinget is tettek a
párnájuk alá, abban reménykedve, hogy megálmodják a feleségüket.
Valószínűleg Szent Katalin élete és szenvedései (a kínzás, a kerékbe
törés, melyből csoda folytán szabadult meg, majd a végső kivégzés)
ihlették legnépszerűbb gyermekverseink egyikét is. A mondóka a török
rémuralom, elnyomás és a szent szenvedései között von párhuzamot, amin
keresztül a magyar nép szenvedéseit is szent magaslatokba emeli:
„Katalinka, szállj el,
Jönnek a törökök!
Sós kútba tesznek,
onnan is kivesznek,
kerék alá tesznek,
onnan is kivesznek,
ihol jönnek a törökök,
mindjárt agyonlőnek.”
Forrás: www.polgarinfo.hu / Móser Zoltán: Névviseletek / palfalva.hu/kalendarium / vmek.oszk.hu
néphagyomány 2013.11.25. | 07:55 Katalin-nap eredete, népszokások, időjóslás
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!