Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Még a múlt század dereka előtt is a vidéken élő emberek túlnyomó többsége a növénytermesztésből és állattenyésztésből tartotta fenn magát és családját. A település értelmiségi rétegét a pap meg a tanító alkották. De rajtuk kívül volt minden faluban néhány mesterember is, mint például: kovács, tímár, asztalos, ács vagy szűcs.
A vár
osok mesteremberei, kézművesei céhekbe tömörültek érdekeik könnyebb érvényesítése céljából. A marosvásárhelyi vár bástyáit is ilyen céhek építették. Helytörténeti leírásokból tudjuk, hogy a vargák, a szűcsök, a mészárosok, a kádárok, a szabók, a lakatosok és az ötvösök vállalták a vár felépítésének oroszlánrészét. Mára már eltűntek ezek a céhek, de a mesterségek egy része is elenyészett.
A régi népi mesterségek és különböző foglalkozások gazdag tárházát
felsorolni talán egy lap egész terjedelme is kevés volna. Ma már
nincsenek rönkúsztatók, mészégetők, kötélverők, révészek, de a városban
sincs ma már szükség például lámpagyújtogatóra vagy telefonközpontosra.
Aztán nagyon ritka manapság a nemezkészítő, bútorfestő, cipész, órás,
könyvkötő, kosárfonó vagy lószerszámkészítő. A népi mesterségeket űzők
napjainkban főleg falunapokon, vásárokon, kiállításokon mutathatják be
és kínálhatják termékeiket. Ilyen például néhány éve a Marosszentgyörgyi
Napok, ahova idén 40 mestert hívtak meg. Portékáit kínálta itt például a
korondi keramikus, a gyergyóalfalvi gyöngyfűző, a marosvásárhelyi
nemezfeldolgozó, a székelyudvarhelyi faműves, a mezőfelei és
mezősámsondi nádfeldolgozó. Jelen volt itt natúr szappanokat és
kozmetikumokat készítő mester, méhész, fagyökér-műves, hentes, rusztikus
gyermekruha készítő, papírkosárfonó, virágárus, és vásárról lévén szó,
nem hiányozhattak a kürtőskalács és mézespogácsa árusok sem.
A székelykapunak üzenete van
Ritka és lélekmelengető érzés, ha ma arról hallunk vagy olvasunk, hogy
valaki vagy valakik igyekeznek, hogy megőrizzék, ápolják, továbbadják
mesterségük régi népi, hagyományos jellegét. Kilyén Domokos
Nyárádcsíkfalán él, díszesen és mesterien faragott székelykapukat
készít, elsősorban a Nyárádmentén. A szentmártoni unitárius parókia, a
csíkfalvi református templom és kultúrotthon, a jobbágyfalvi unitárius
paplak elé állított mesterművek magyar történelmi és helytörténeti
mozzanatokat is rögzítenek.
A faragómester elmondása szerint ezzel az a célja, hogy a helyiek, főleg
a fiatalok és gyermekek ezeken keresztül is megismerjék történelmünk
egy-egy szeletét. A kapuknak mondanivalója, célja, üzenete van. „Ha egy
ember megáll egy székelykapu előtt, le kell tudja olvasni a székely nép
üzenetét – vallja Kilyén Domokos. Ezek a kapuk szeretnek nyitva állni,
de néha becsukódnak, ha úgy hozza az idők forgataga, és hallgatnak a
remélt szebb jövő eljöttéig. Örvendenek, ha menyasszonyt engednek ki
vagy bölcsőt hoznak be rajtuk, és szomorúak, ha koporsót engednek ki,
vagy rossz hír jön be rajtuk.”
A kézimunkának van igazi értéke
Napjainkban a nagyáruházakban vagy szaküzletekben nagyon sok
előregyártott kovácsoltvas jellegű darabot lehet megvásárolni, egy kis
kézügyességgel, rátermettséggel az ember akár össze is állíthat egész
kerítést, kaput vagy bármi egyebet. Ezeket a darabokat nagytételben
különböző gépek igénybevételével gyártják, majd forgalmazzák. A
nagyernyei Ferenczi József kovácsmester viszont nem híve az ilyen
jellegű munkáknak. Véleménye szerint a kézimunkának van igazi értéke, és
manapság ezt sokan így látják.
A hagyományos módon, kohóban felmelegített és üllőn kikalapált darabok
nem tökéletesen egyformák, csak hasonlóak. De éppen ez adja meg aztán a
már kész termék egyedi szépségét. Az ernyei mester kovácsolt kapukat,
korlátokat, bútorzatot készít, és igyekszik, hogy megőrizze a mesterség
hagyományos, kézzel készített jellegét. A hegesztést igyekszik – a
lehetőségekhez mérten – mellőzni, a kovácsolt darabokat a szegecselés és
a bilincselés módszerével rögzíti egymáshoz.
A fejfa az elhunyt örök álmát őrzi
Környékünkön hajdan szinte minden faluban voltak fejfafaragók.
Székelykakasdon még ezelőtt tíz évvel is állítottak cserefából faragott
sírjeleket, melyek közül sok megmaradt napjainkig. De lassan „kiment
divatból” ez a fajta sírjelölés, és az ehhez értő mesterek is kihaltak
vagy más foglalkozás után néztek. Talán ma már egyetlen kivétel, ahol
még állítanak fejfákat, az Marossárpatak. A településen az 1900-as évek
derekán id. Szabó Mihály, majd a fia, ifj. Szabó Mihály, valamint
Kluzsán Jenő faragták a fejfákat.
Az 1980-as évek végén az 1967-ben született Peres Gyula vette át ezt a
foglalkozást, aki azóta közel száz cserefa sírjelet faragott a falu
három temetőjébe. A fafaragó mesterséget a marosvásárhelyi faipari
szakiskolában tanulta. Ma a felesége és nagyobb fia segítik a
munkájában. A fából faragott síremlékek „ideiglenes” jelleggel kerülnek a
helyükre, hogy majd kicserélik őket, amikor a családnak lesz lehetősége
és módja márványbetétes műkősíremléket készíttetni – tájékoztatott
Peres Gyula.
De sok esetben megtörténik, hogy ez „végleg” a helyén marad, ha a
tolvajok el nem lopják. A fejfák elkészítési módja, anyaga, formája,
aspektusa igen egységes. Cserefából készültek, és mint egy emberalak
vigyáznak az elhunytak örök álmára. Szinte megkülönböztethető a faragott
síremlékeken a fej-, a törzs és a végtagrész. A felső „fejrészbe”
minden esetben az „E H” iniciálékat véste be a faragómester, ami az „El
Hunyt” rövidítése. A „törzsrészt” telerótta írásjelekkel, amelyek az
elhunyt nevét, születési és elhalálozási évét jelzik, valamint a legtöbb
esetben egy bibliai idézetet is. A fejfára írandó szöveget minden
esetben az elhunyt hozzátartozói határozzák meg.
Nemes Gyula
néphagyomány 2014.08.17. | 09:01 Népi mesterségek, régi foglalkozások
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!