Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
„Én csak kis fatornyú templom vagyok,
Nem csúcsíves dóm, égbeszökkenő,
A szellemóriások fénye rámragyog,
De szikra szunnyad bennem is: Erő.”
Ha arra kérnének bennünket, hogy soroljunk fel olyan ismert vagy
számunkra kedves magyar költőket, akik a XX. század elején alkottak,
akkor valószínűleg jó pár nevet meg tudnánk említeni. Elég csak a már
klasszikussá érett Nyugat nemzedékére gondolni, vagy a két világháború
közötti pezsgő irodalmi élet más szereplőire visszaemlékezni. De vajon
hány listán lenne rajta Reményik Sándor neve?
Az 1890. augusztus 30-án Kolozsváron született Reményik Sándor az
1900-as évek nehéz sorsú első felében az erdélyi magyar költészet
kiemelkedő alakja volt – „az erdélyi költő”, ahogy Németh László és
Babits Mihály is nevezte őt. Az életében több neves díjjal és
elismeréssel kitüntetett Reményik Sándor a legutóbbi időkig viszonylag
ismeretlen volt Magyarországon, mert őt és költészetét 1945 után –
jórészt politikai megfontolásokból – évtizedekre száműzték a magyar
irodalomból. Mára ez az állapot jelentősen megváltozott a XX. század
végén indult kutatásoknak, és az azóta folyamatosan elérhető, újonnan és
újra kiadott versesköteteknek köszönhetően.
Reményik
Sándor elemi és középiskoláit szülővárosában végezte, itt kezdte meg
jogi tanulmányait is, de szembetegsége miatt ezt nem fejezte be, és ezek
után hivatalt sem vállalt, a családi vagyonból és irodalmi
tevékenységből élt. A kor nagy összeomlására, az első világháborút
követő hatalmi és területi változásokra ő reagált először az érintett
területeken. Végvári álnéven írt nemzetvédő, bátorító és vigasztaló
versei – amelyek e nehéz idők legnagyobb szellemi dokumentumaivá váltak –
teremtették meg hírnevét, bár már korábban is jelentek meg írásai. A
Végvári-versek egyszerre tükrözték a közvetlen valóság tragikus
helyzetét és tudtak a mindennapok fölé emelkedve, az egyetemes értékek
felé fordulva méltóságot adni a fájdalomnak.
Amikor Reményik nemzeti tragédiákról, fájdalmakról és megpróbáltatásokról írt, nem a nemzeti elfogultság szólalt meg benne, hanem az egyetemes emberiség egy részének sérelme, a világ értékvesztése, maga az embertelenség és igazságtalanság fájt neki. Ezekkel az írásokkal a kitartás, a szülőföldön maradás erkölcsi magasabbrendűségét hirdette, a vizek rohanása közepette helyén maradó gát metaforáját állította fel példaként.
Bár barátai és költőtársai, Áprily Lajos és Makkai Sándor, valamint a
lelkéhez legközelebb álló két asszony, a testvérként, alkotótársként,
mesterként emlegetett festőművész Szőcs Jenőné Szilágyi Piroska, és a
költőre talán nála is nagyobb hatást tévő Judik Józsefné Imre Ilona is
Magyarországra költözött nem sokkal Trianon után, ő sohasem hagyta el
szeretett városát. Alapításától, 1921-től kezdve főszerkesztője volt a Pásztortűz című folyóiratnak, amely az erdélyi irodalom szellemi műhelyévé vált.
Noha később is azt hirdette, hogy „Nem a mi dolgunk igazságot tenni, / A mi dolgunk csak igazabb lenni”,
mégis Reményik költői életútjának nagy ellentmondása az, hogy olyan
szerepben és olyan versekkel jutott az ismertség és népszerűség
csúcsára, amelyek nem voltak költői alkatának igazán hiteles kifejezői.
Egész életét végigkísérte egyfajta ellentmondást hordozó kettősség: a történelem és a politika szorításában vállalt közéletiség, illetve a természetélményből, a táj közelségéből fakadó filozofikus bölcsesség, az erőteljes humanizmus és Isten-keresés, és az idealista szerelem személyessége kerül egymással szembe és egységbe. Éppen ezt az összetettséget, a finom, lírikus hangját, bölcselő verselését és a társadalmi kérdések iránti érzékenységét és következetes kiállását tartja legjellegzetesebb vonásának az irodalomtörténet.
Gyönge testű, beteges, elmélkedő és szemlélődő, visszahúzódó emberként
ismerték, a világ talán legszemérmesebb költője, ahogy Babits mondta, és
aki Sík Sándor költőtársa meglátása szerint meditatív, filozofáló, a
létezés végső kérdései felé nyitott személyiség, „papi lélek” volt.
Mindemellett az erdélyi szellem ébresztésekor a holtakat is felkürtölte
volna a sírból, ha kell, s a vészterhes időkben Erdély „leghangosabb lelkesítője tudott lenni, [...] vezérdalnoka, harcos énekese”.
A
költészet Reményik számára mindig is belső parancsok szerint vállalt,
közösségi és embert formáló vállalkozást jelentett, amely egyszerre
egyetemes és személyes, sokszor szakrális jellegű, de sohasem pusztán
önkifejezés, hanem feladat és szerep. A költőt a lelkek építészének
tartotta. Költeményei bővelkednek a természeti képekben, fontos szerepet
kap bennük a szimbolizmus, költészete nyitott a filozófiai kérdésekre,
és felbukkan benne a humor is. Újfent Babits Mihály szavaival élve,
Reményik verseinek „külső formája semmivel sem vonta magára a
figyelmet, holott ezidőtájt a magyar líra éppen javában tombolt a lázadó
formák vajúdásaiban és csillogásaiban”. A jólfésültség csak annyira jellemzi, „hogy a külső forma még pongyolaságával se tűnjön szembe”.
Ez a modernséggel, divatossággal szembenálló formai szerénység, ez a természetesség Reményik sajátja, formavilágát nem az újszerűség jellemzi, idegen tőle bármiféle póz. Ezzel szemben mondanivalójában a lehető legnagyobb célt tűzte ki: az emberi természet, a lélek titokzatosságával foglalkozva az emberhez méltó életet az „örökös jobbulásban” látta. A humánumot, az erkölcs diktálta feladatokat fogalmazta meg a személyes élmények és az egyetemes igazságok szintjén is. Mindig önmaga jobbik énjét kereste, vallotta, hogy az istenségnek egy szikrája ott rejtőzik mindenkiben, és azt a felszínre kell hozni a rárakódott „világ-szenny alól”. Önmaga meghaladására törekedve vált egyre jobbá, saját személyisége fölé emelkedve verseiben egyre gazdagabb és több lett. Ezt a viszonyulást Németh László így látta: „Nincs ennek a forrongó világnak jellemzőbb lírikusa, mint Reményik. [...] türelem, szeretet, minden csepp erő megbecsülése hatja át, s emberi emelkedése megérzik lírájában is”.
Az így megélt élet adja versei súlyát is. Bár betegségei miatt sok időt töltött szanatóriumokban és népének,
hazájának felmorzsolódása is elkerülhetetlennek tűnt, mégis az életet
hirdette. A költészetének egészén végighúzódó elmúlás-motívum, a halál
filozofikus, melankolikus sejtelme egyre inkább valóságossá vált, hogy
aztán egyfajta szelíd megnyugvásban oldódjon fel: a halálhoz való
viszonyát egy másfajta, ismeretlen lét birodalmába való átkelés képzete
jellemezte. Számára a halálban nem az elmúlás félelme vagy döbbenete,
hanem az élet tényének áhítatos csodálata fejeződött ki. A halál
közelségében Reményik nem a mulandó dolgokat hajszolta, hanem az örök
értékek fénye felé tekintett, költészetében a halál nem a tragikumnak,
hanem a végtelenségnek, az élettel és a transzcendens értékekkel
szembeni alázatnak, és az ezek szolgálatával kivívható halhatatlanságba
vetett hitnek a kifejezése. Ez a világnézeti meggyőződés a földi élethez
való viszonyát is meghatározta.
Reményik Sándort a személyes és történelmi szenvedésekben megtisztuló,
példaértékű életéért, és az ebből az erőből kincsekként születő
verseiért tisztelték kortársai, s ezért emlékezünk rá mi is. Formai
szempontból voltak nála nagyobb mesterei is a verselésnek a magyar
lírában, de kevesen voltak, akik ennyire természetes hangon tudtak volna
annyi értékes gondolatot és nemes érzelmet közvetíteni, mint ő. A
költészeten túl magatartást és mintát is jelent Reményik Sándor:
megmutatja, hogy a költő a maga esendőségében is lehet lélekben harcos.
Vallotta, hogy a nemzedékek reménytelennek tűnő sorsában is ott a
remény: „mert változnak a csillagok felette”. De a változások
adta esélyhez olyan emberek kellenek, akik ezt felismerik és ki is
tudják használni. A hűség, a kitartás, a nyelv és a lélek megőrzése
ezért lehet minden lázas, forradalmi tevékenységnél messzebbre vivő,
távlatosabb tett – írta több versében. Reményik Sándor a sorsát vállaló,
minden viszontagság ellenére is az igazságot kereső és hirdető ember
volt.
Az 1941. október 24-én elhunyt költő sírfelirata hűen tolmácsolja életének egyetemes érvényű tanítását: „Egy lángot adok, ápold, add tovább...”
Oravecz Péter
REMÉNYIK SÁNDOR VERSEIBŐL
„Én nem félek a széthulló világtól,
Amíg a lelkem erős sziklafészek,
Én csak széthulló önmagamtól félek.
Attól, hogy sorsom kérdéseire
Nem csendül bennem méltó felelet.
A terméketlen fájdalomnak kelyhe
Múljék el tőlem Uram, ha lehet.”
(Kétféle fájdalom)
„Mikor eljő az ítéletnek napja,
A végső nap
S a maga jussát minden szív kikapja,
Mikor a Bíró rátekint merőn:
Egyensúlyozni bűnök tonnasúlyát,
Egy hópehely a másik serpenyőn;
Lángtengerek közt keskeny tejfolyó,
Kárhozat-földjén üdvösség-barázda:
Jóakarat - elég lesz ez a szó?...”
(Jóakarat)
„Királyibb ábrándom van nékem,
Míg nemtelen fémek között
Vergődöm a vak sötétségben,
Kétségbeesve magamon:
Az engedetlen anyagon.
Elkésve tán, de egyre mégis
Feszül bennem az akarat:
Látszat-életből, tetszhalálból,
Vak indulatból, sötét sárból
Kicsikarni az aranyat.”
(Alchimia)
„Örök fény, mit akarsz velem?
Mondd, mért csaltál elő
A fénynemjárta jótékony homályból?
Aranyfogóval mért kényszerítettél
Elhagyni bűvös rejtekhelyemet?
Mit akarsz velem, örök napmeleg?
Öntudatlanság alvó éjjeléből
Felsajgó öntudatra
Riasztón mért vertél fel engemet?
Azt akarod, hogy levél legyek,
S reményzöld ruhám' átüsse a jég,
Ha forró május tikkadt alkonyán
Hirtelen, tompán megdördül az ég?
Azt akarod, hogy levél legyek,
És nyári napok gyötrelmes során
Megbarnítson majd perzselő heved,
S hazámtól, fámtól eltépjen az ősz?
Mit akarsz velem, örök napmeleg?
Vagy talán abban nyugodjunk mi meg,
Mi hervadásra ítélt levelek,
Hogy forró, gyilkos órán árnyat adtunk
Valakinek, ki megpihent alattunk?”
(Egy rügy a naphoz)
„Akarom: fontos ne legyek magamnak.
A végtelen falban legyek egy tégla,
Lépcső, min felhalad valaki más,
Ekevas, mely mélyen a földbe ás,
Ám a kalász nem az ő érdeme.
Legyek a szél, mely hordja a magot,
De szirmát ki nem bontja a virágnak,
S az emberek, mikor a mezőn járnak,
A virágban hadd gyönyörködjenek.
Legyek a kendő, mely könnyet töröl,
Legyek a csend, mely mindíg enyhet ad.
A kéz legyek, mely váltig simogat,
Legyek, s ne tudjam soha, hogy vagyok.
Legyek a fáradt pillákon az álom.
Legyek a délibáb, mely megjelen
És nem kérdi, hogy nézik-e vagy sem,
Legyek a délibáb a rónaságon
Legyek a vén föld fekete szívéből
Egy mély sóhajtás fel a magas égig,
Legyek a drót, min üzenet megy végig
És cseréljenek ki, ha elszakadtam.
Sok lélek alatt legyek a tutaj,
Egyszerű, durván összerótt ladik,
Mit tengerbe visznek mély folyók.
Legyek a hegedű, mely végtelenbe sír,
Míg le nem teszi a művész a vonót.”
(Akarom)
„Én csak kis fatornyú templom vagyok,
Nem csúcsíves dóm, égbeszökkenő,
A szellemóriások fénye rámragyog,
De szikra szunnyad bennem is: Erő.
S bár irígykedve holtig bámulom
A dómok súlyos, drága titkait,
Az én szívem is álmok temploma
És Isten minden templomban lakik.”
(Templomok)
„Ragyogj, ragyogj,
Örökkön tiszta kép
E lélek vízalatti, mély egén,
Én már tudom: Csak azt nem vesztem el.
A miről sose mondhatom: enyém.
Ragyogj, ragyogj
Éjféli Csillag, lelkem mély egén.”
(Csillag a víz alatt)
„Egy istenarc van eltemetve bennem,
A rárakódott világ-szenny alatt.
A rámrakódott világ-szenny alól,
Kihűlt csillagok hamuja alól
Akarom kibányászni magamat.
Egy istenarc van eltemetve bennem,
S most ásót, kapát, csákányt ragadok,
Testvéreim, jertek, segítsetek,
Egy kapavágást ti is tegyetek,
Mert az az arc igazán én vagyok.
Egy istenarc van eltemetve bennem:
Antik szobor, tiszta, nyugodt erő.
Nem nyugszom, amíg nem hívom elő.
S bár világ-szennye rakódott reája,
Nem nyugszom, amíg nem lesz reneszánsza.”
(Istenarc)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!