Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
11 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
Hídvégi-Üstös Pál
e hét elején szülőföldjén, Háromszéken is megfordult. Amerre csak
járt, mindenhol megcsodálták lánc nélküli, kötelek által meghajtott,
magyar találmányú kerékpárját, a Csepel StringBike-ot. A túlélési és
navigációs szakember biciklivel, szaladva, úszva, hegyet mászva,
lovagolva, illetve velocipéddel tette és teszi meg a tizennyolcezer
kilométeres távot, közép-ázsiai expedícióján.
Kutatók kíséretében
A 43 éves, jelenleg Vácon élő extrém sportoló az előző esztendőkben már
részt vett ultramaraton-futáson a Szaharában, három hét alatt megmászta
Afrika három legmagasabb hegycsúcsát, és világrekordot felállítva
végigúszta a Tiszát. Mostani, közép-ázsiai expedíciója ötödik hónapja
tart, és több váltásban számos kutató, tudós, turkológus kísérte el. Az
úttal Közép-Ázsia nagy magyar felfedezőinek – Vámbéry Árminnak, gróf
Almásy Györgynek, Prinz Gyulának, gróf Zichy Jenőnek, Déchy Mórnak és
Szentkatolnai Bálint Gábornak – állít emléket. Közülük idén Vámbéry
Ármin és Szentkatolnai Bálint Gábor halálának 100. évfordulójára
emlékeztünk, míg Almásy 80 éve, Prinz pedig 40 éve hunyt el. A mostani
expedíció fővédnöke Lezsák Sándor, a magyar Országgyűlés alelnöke.
Hétfőn Szentkatolnán arra kértük az expedíció vezetőjét, beszéljen
arról, hogyan született meg a mostani utazás ötlete.
– Közös ötlet volt. Már régóta terveztem egy közép-ázsiai utat, és mindig azon igyekszem, hogy valamilyen jó célt szolgáljak, mint a környezetvédelem, a hagyományok, vagy mint ebben az esetben: a magyar felfedezők nyomában járni. Két éve hallottam a hírekben, hogy egy magyar kormányküldöttség éppen abban a térségben tartózkodik, és hogy 2013-ban nagy felfedezőinkre emlékezünk. Megkerestem politikusokat, többek közt Papcsák Ferencet, Zugló polgármesterét, aki egyben az Interparlamentáris Unió Közép-Ázsiai Tagozatának elnöke is, és közösen elkezdtük szervezni ezt az expedíciót. Az ötlettől a megvalósításig rengeteg szervezőmunkára volt szükség.
– Mikor és honnan indultak el? Kik kísérték el a csapatot?
– Az expedíció 2013. május 11-én indult útra mintegy száz kerékpáros
kíséretében a budapesti Millenárisról, a Felfedezők Napja rendezvény
helyszínéről, és először a Kerepesi úti temetőbe mentünk, ahol
megkoszorúztuk Vámbéry Ármin sírját, mivel az általa megtett útvonalat
is követtük.
A tizennyolcezer kilométert nem mind biciklivel tettem meg, hiszen egy lakóautóvá alakított Volkswagen LT 40-es tehergépkocsi kísér, amely a kutatókat is szállítja. Mivel jeles Ázsia-kutatókra emlékezünk, az új magyar kutatónemzedéknek is lehetőséget adtunk arra, hogy emlékezve a nagy elődökre, bejárják és felkutassák azt a nagy gazdagságot, amit ők hagytak számunkra. Szentkatolnán lévén az jut eszembe, hogy Bálint Gábor nyelvzseni volt, több mint harminc nyelvet beszélt.
Egyik kísérőm, Somfai Kara Dávid turkológus, a Magyar Tudományos Akadémia Néprajzi Kutató Intézetének tudományos munkatársa közel huszonöt nyelvet ismer.
Egy másik turkológus, Győrfi Dávid több
mint tíz nyelvet beszél. Botanikusok is csatlakoztak hozzánk, akik a
térséget kutatva Prinz Gyulára és Almásy Györgyre emlékeztek.
Ázsiai viszontagságok
– Milyen útvonalon haladtak?
– Budapestről indulva kis kitérőt is tettünk, Jászberénybe mentünk,
ahonnan Lehel kürtjének másolatát vettük át és vittük magunkkal az iráni
testvérvárosba, Yazdba. Karcagból a kazahsztáni Mérkébe vittünk
üzenetet és ajándékot. Szerbián, Románián, Bulgárián és Törökországon
keresztül érkeztünk Közép-Ázsiába. Grúziában a Kazbek-hegységben, közel
az orosz határhoz, 3006 méter magasban helyeztünk el egy keresztre egy
cserép méretű táblát Szentkatolnai Bálint Gábor emlékére. Itt magyar
botanikusokkal találkoztunk, akik lepkéket kutattak. Szeptemberben
Oroszországon és Ukrajnán haladtunk keresztül. Az országhatárokon
legtöbbször egy 120 évvel ezelőtti közlekedési eszközzel, egy
velocipédmásolattal keltem át, aminek csodájára jártak, sokan
megnevették a furcsa járgányt.
– Baleset is érte Azerbajdzsánban...
– Baku felé tartva elég komoly baleset ért, kaukázusi juhászkutyák
támadtak rám, a nagy forgalom miatt csak az utolsó pillanatban vettem
észre őket, és a nagy fékezés következtében fejre estem, így mindkét
térdem csúnyán megsérült. A két kutya is megijedt, és elillant, de az
esés másfél hét kényszerpihenésbe került. Máskülönben ez a pihenés jól
is jött, hiszen az iráni vízumra kellett várnunk.
– Merre folytatták útjukat?
– Irán területén öt napot vámszabad körzetben kellett eltöltenünk, ahol
megfigyelés alatt tartottak bennünket, majd továbbengedtek. Yazdba
elvittük Lehel kürtje másolatát. A irániak szent hegyét, az 5671 méteres
Damavandot is megmásztam. Két fiatal kutatót is vittem magammal.
– Hol időztek a legtöbbet?
– A kazahsztáni kitérő után – ahol a magyar konzulátus vendégszeretetét
élveztük, és sok segítséget kaptunk tőlük – Kirgizisztán következett,
ahol elég sok időt, több mint egy hónapot töltöttünk. Az ország
legkeletibb pontjáig bicikliztem el, Almásy György és Prinz Gyula
útvonalát járva be, négyezer méter fölötti hágókon kerékpározva
hóviharokban. Itt lovakat is béreltem, azokkal haladtam pár napon
keresztül. Visszafelé megpróbáltam átúszni a hatvan méter széles
Iszik-tavat, de a rossz időjárás miatt lemondtam tervemről.
Kirgizisztánban egy nyelvész és egy botanikus jött velem.
A nomád népek a természetben, jurtákban
élnek, és azzal táplálkoznak, amit a természet nyújt számukra. Nagy
előszeretettel fogyasztják a lótejet, a kumiszt, amit jómagam is ittam
naponta két és fél literrel. Nyolc-kilenc családnál töltöttem az
éjszakát, illetve reggeliztem-vacsoráztam együtt velük. Olyan is van,
amely hetven lovat tart a tej és a hús miatt. Nagyon kedvelik a lóhúst.
Az előbb nem említettem, hogy Kazahsztánban Erőss Zolt és Kiss Péter
emlékére emléktáblát állítottunk Almati volt fővárostól nem messze, 2600
méter magasban, ahol elhunyt hegymászók emlékparkja található. Itt a
polgármesterrel is alkalmunk volt találkozni, és több mint
háromszázötvenen kísértek ki kerékpárral az ország legnagyobb
városából.
A legnagyobb feladat
– Onnan fordultak hazafelé.
– Igen, az expedíció ott fordult végleg visszafelé, több mint tízezer
kilométeres út után. Kazahsztánban láthattuk, hogy milyen sok a közös
vonás a magyarok és az ott lakó népek között, ami azt bizonyítja, hogy
mi is onnan jöttünk a Kárpát-medencébe. Mérkéből elindulva várt rám
mentálisan a legnagyobb feladat, hiszen 2300 kilométerre voltunk az
orosz határtól, egyenes úton, és majdnem végig sivatagon át
kerékpároztam. Az is gondot jelentett Oroszországban, hogy a melegből
hirtelen beköszöntött az esős, szibériai hideg idő, és azóta, mondhatni,
egy hónapja folyamatosan ver az eső.
– Nemcsak a kutatók, hanem ön is végzett kutatómunkát?
– Én elsősorban talaj- és homokmintákat gyűjtöttem az Aral-tónál és hegyekből, amit majd magyar kutatók fognak otthon elemezni.
– Hétfőn érkezett Kovásznára...
– Az ukrajnai Csernovicból érkeztem Háromszékre, a járművet ott
hagytuk. Egymagamban indultam onnan útnak, és szombat reggel 8 órától
hétfő este fél kilencig hosszabb megállás nélkül háromszázhatvankét
kilométert karikáztam közel 25 kilogrammos felszereléssel. Szentkatolna
után Erdővidékre megyek, majd visszaindulok Csernovicba, ahol kis
csapatom és négyszáz kilométeres út vár rám. Kárpátalján keresztül
Tiszabecsnél lépjük át a magyar határt. Onnan folyamatosan programok
várnak ránk, például Mátészalkán húsz kilométert kell futnom 500
gyermekkel, Debrecenben és Szolnokon is sokan csatlakoznak hozzám,
október 6-án, vasárnap Budapestre, a Spar-maratonra érkezünk. A 18 000
kilométeres útból kerékpáron több mint 12 000 kilométert teszek meg.
– Mit kell tudni a kerékpárjáról?
– Új magyar találmány, Csepelen készült, és én nagyon tisztelem a
kerékpáromat. Nem lánc, hanem kötelek hajtják. Piros és szürke színű
madzagok vannak rajta. A pirosat 1500 kilométer, a szürkét 3000–4000
kilométer után kell cserélni.
Iochom István
Háromszék
publicisztika 2013.10.02. | 07:48 Magyar felfedezők nyomában Közép-Ázsiában – Beszélgetés Hídvégi-Üstös Pállal
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!