Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Székely vidékeken
a szeptember végétől novemberig tartó időszak legfontosabb gazdasági,
és egyben társadalmi eseménye a szüret. A parasztgazdaságokban, a
szőlőkben végzett más társadalmi munkákkal szemben ez társas cselekmény
volt, ezért is kapcsolódott hozzá a nap végén ünneplés, táncos mulatság.
A
szüret már a 16-17-ik századtól ismeretes népszokás, sok évszázados
hagyománya van már. Régen igazi sátoros ünnep volt, melyre még a
hadviselő vitézek is hazasiettek. A szüret időpontja a 18-19-ik
századtól valamilyen jeles naphoz kötődött. Különböző bortermelő
vidékeken különböző időpontokban kezdődik a szüret Szent Mihály napjától
(szeptember 29. ) Simon – Júdás (október 28.) napjáig. Ma már azonban
ez az esemény akár egy hónappal korábban is kezdődhet. A szüreti
szokások a szőlőszedés utolsó napjához kapcsolódnak. Nagy mulatságok,
felvonulások voltak ilyenkor, amely este bállal zárult.
A szüret
valódi ünnepi esemény számba ment a falu életében. Általában
zajkeltéssel kezdődött. Ezt követően indulhatott a munka. A szüret
napjára kora reggel kivonuló szüretelők ellepték a szőlőst, vídám
nótázással megkezdődött a munka.
Az egykori szüretelők elmaradhatatlan kísérője volt a rezesbanda, amely gazdától-gazdáig haladva elhúzta a szüretelők nótáját, a fizetség a gazda belátására volt bízva, általában szőlőből, mustból állott. A munkavégzés alatt is jellemző volt - közösségi munka lévén - a tréfálkozás, az éneklés, a hangoskodás. Utána azonban valódi ünneppé alakult a nap.
A szüretelők a szőlősből kivonulva szüreti koszorút vittek a vállukon. Ez a koszorú fém, vagy favázra aggatott szőlőfürtökből állt, amelyet búzával, vagy szalagokkal, esetleg borosüveggel díszítettek. Így mentek az esti táncos mulatságra. Az iparosok, a szegények és a gazdalegények régen külön bálokat tartottak. Később, főleg a kisebb településeken egy-egy nagyobb, közös mulatságon ünnepeltek. A bálokban a szüreti menet szereplői tovább viselték tisztségeiket.
A csőszlányok és csőszlegények feladata például az volt,
hogy a külön erre a célra felaggatott, vagy dekorációként használt
szőlőfürtöket őrizzék. A bál folyamán ugyanis a résztvevők ezekről
"lopkodtak". Akit "lopáson" értek, azt "megbüntették". Bírságot kellett
fizetnie. Ezt a pénzt aztán a szervezők (korábban a borkirály, vagy
bálkirály) a bál rendezési költségeire fordította. Sok helyen egyébként
ez a szőlőlopás-játék még mindig a szüreti bál része. A szüreti mulatság
általában reggelig is eltartott.
A szüreti bál hagyománya a 20. században olyan helyeken is elterjedt, ahol nem is termesztettek szőlőt.
A
szüreti bál még ma is élő néphagyománya a székelységnek. A szüreti
szokások mai formájukban a szüreti felvonuláshoz, menethez és a bálhoz
vagy mulatsághoz kötődnek. A ma még mindig élő szüreti szokások
elsősorban a 18–19. sz.-i uradalmi szőlőmunkások szokásainak mozzanatait
vették mintául. E szokások a szőlőszedés utolsó napjához kapcsolódnak.
A
szüreti bált általában a fiatalok rendezik. A szüreti szerepköröket
(bíró, bíróné, csőszlányok, csőszlegények, kisbíró, táncmesterek)
beöltözött szereplők alakítják. A fiatalok választanak bírót, bírónét a
legügyesebb csőszlányok, csőszlegények közül. A bíró kíséretéhez
tartozik két pandúr, két kisbíró és két cigány. Az utóbbi kettő
feladata, hogy cigánynak öltözve mókázzanak.
A mulatság egy
felvonulással kezdődik. A szüreti bált rendező székelyruhás fiatalok
feldíszített szekéren és lóháton, 1-2 zenésszel és nótaszóval bejárják a
falu utcáit és a környék falvait, hívogatva a fiatalságot a szüreti
bálba.
A bíró és bíróné kocsiját a két pandúr kíséri lovon, mögöttük lányok ülnek a kocsiban, virágkoszorúval díszített kosarakkal. A legények a lányok mellett lovagolnak. A menet fontos szereplője volt a múlt században a borkirály, vagy bálkirály. Ő, illetve a családja volt felelős az esti mulatság rendezéséért.
A szüreti menet jellegzetes
figurái a tolvaj és a csősz, akik veszekedésükkel szórakoztatják a
közönséget, de rajtuk kívül sok helyen olyan beöltözött szereplők is
jelen vannak, amilyen alakoskodók (jelmezbe bújt, szerepet játszó
figura) általában a farsangi felvonulásokon szerepelnek. Ilyenek például
a török, a szerecsen, a vándorárus, az úrfi, a cigány, a
medvetáncoltató stb. figurája.
A falu fiataljai szőlővel
díszítik a báltermet, a díszlet fő tárgya 1-2 szőlőkoszorú. Nagy fürtöt
készítenek, amit a fő helyre tesznek. Ezt az éjszaka folyamán
ellophatják a mulatozók, vagy a végén kisorsolják. A csőszlegények és
-lányok feladata, hogy vigyázzanak a szőlőlopásra. Akinek sikerül szőlőt
lopnia a koszorúból, bírságot fizet.
A szüreti bál fénypontja a csősztánc, amelyet a népviseletben pompázó csőszök táncolnak.
A
mulatságot tréfás versengésekkel is színesítik. Ilyen például a
csőszjáték. A mulatság színhelyén az egyik termet szőlőskertté
alakítják, azaz szőlőfürtöket lógatnak fel mindenfelé. A férfiak egyik
fele a szőlőcsőszt, másik része a szőlőtolvajt alakítja. Ha elkapják
őket, bíróság alakul és mókás büntetéseket szabnak ki rájuk.
A szüreti bálokon reggelig mulatnak a résztvevők.
Egyes székely falvakon a szüreti bált, még mindig a legrangosabb helyi ünnepként tartják számon.
A csőszök felvonulása
Felhasznált irodalom:
- Magyar Néprajzi Lexikon 5.kötet Kecskés Péter-Ujváry Zoltán: Szüret címszó Akadémiai Kiadó, Bp., 1982.
- Madarassy László: Magyar szüreti szokások in: Ethnographia, 1929. 162-175.
- Magyar Néprajz VII. kötet Tátrai Zsuzsanna: Jeles napok - ünnepi szokások c. fejezet Akadémiai Kiadó, Bp., 1990.
- Ujváry Zoltán: Az agrárkultusz kutatása a magyar és az európai folklórban (Műveltség és Hagyomány, 1969).
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!