Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
társmagyarság 2012.09.17. | 09:47 Magyarok a nagyvilágban: A prágai magyarság
Én azt mondom, hogy ugyan ezer szállal kötődünk a kárpát-medenceihez és jobban kapcsolatban vagyunk velük, mint mondjuk a franciaországi magyarság, viszont problémakörünk, az oktatás szervezetlensége, stb. inkább a nyugati magyarsághoz köt minket. Itt a közösségek megszervezése a valódi probléma.
Néhány napos prágai látogatásom során a kötelező turista-látványosságok
megtekintése mellett kíváncsi voltam az ott élő magyarok életére, arra,
hogy mit jelent Prágában magyarnak lenni. Bevallom, már több szórványban
élő magyar közösség életébe sikerült betekintenem – Kárpát-medencén
innen és túl – ezért várakozással tekintettem a találkozások elé. A
prágai magyar közösség néhány tagjának kedvességének és
segítőkészségének köszönhetően ottartózkodásom alatt emberi sorsok
bontakoztak ki örömeikkel, küzdelmeikkel együtt.
A Prágában élő magyarok 90 százaléka a szlovákiai magyarok köréből kerül
ki. A nyelvi hasonlóság, a közeli szomszédság készteti arra a felvidéki
magyarokat, hogy különösen a Szlovákia keleti és déli részén
megnyilvánuló munkanélküliség és a perspektíva hiánya miatt Prágában
keressék boldogulásuk lehetőségét. Pályakezdőként a szakmai fejlődés
lehetősége is csábítja őket, így a gazdasági válság beköszöntése előtt
jó befektetésnek tűnt Prágában élni és dolgozni.
Templom és iskola
A református gyülekezet a Szlovákiai Magyar Református Egyház missziós
gyülekezeteként van jelen a térségben. A türelmi rendelet (1781) utáni
időszakban, a kálvinizmus terjedésével egy időben kezdődött a magyarok
Csehországban történő letelepedése. A 18. század fordulóján a cseh
testvéregyház megsegítésére magyar lelkészek érkeztek Csehországba. A
cseh és morva énekes- és imakönyvekben a mai napig megtalálható
munkásságuk eredménye, amely a cseh protestantizmus újjászületésének is
alapjául szolgált. Az idén ezen magyar a reformátorok hamvait
újratemették egy közös sírkertbe, emléktáblát avattak tiszteletükre. Ez
egy olyan kapocs a két nemzet között, melynek eredményeként a cseh
testvéregyház az évszázadok folyamán többször is tettekkel bizonyította,
hogy a magyar protestánsokat testvérként tiszteli.
A
vasárnap délutáni istentiszteletet, melyre előzőleg meghívást kaptam,
egy belvárosi bérház harmadik emeletén található gyülekezeti teremben
tartják. Lassan érkeznek a gyülekezet tagjai, családias légkör fogad.
Mindenki ismeri egymást, engem is természetes kedvességgel fogadnak, a
végén előkerül a házi készítésű finom sütemény is.
Éles György református lelkésszel az istentiszteletet követően beszélgetünk, elsőként a prágai magyarság létszámáról faggatom.
- Nehéz pontos számadatot mondani arra, hogy hány magyar él Prágában. Ez
egyrészt annak tulajdonítható, hogy nem minden itt élő magyar keresi
fel a magyar intézményeket, szervezeteket, gyülekezetet, másrészt pedig a
nagyfokú fluktuáció miatt nehéz számon tartani az itt élőket. Sokan
csak pár évre költöznek Prágába tanulni vagy dolgozni, szinte állandóan
cserélődnek az emberek. Egyesekben nagyobb az igény a magyar közösséghez
való tartozáshoz, másokban kevésbé. Sokszor komoly szervezési problémát
jelent, hogy a mindennapi tevékenységek, a munka és a család között
megtalálják a lehetőséget arra is, hogy a magyar közösségek életében
részt vegyenek.
A lelkésztől tudom meg azt is, hogy a legnagyobb gondot az infrastuktúra
hiánya jelenti. Mivel nincsenek saját ingatlanjaik, ezért nehéz
megszervezni az itteni kulturális- és hitéletet, a magyar nyelven
történű oktatást, ami a megmaradásuk záloga.
A megmaradásért küzdenek
A prágai magyarság körében igény van a magyarságot összefogó
rendezvényekre. Számos civil szervezet, polgári társulás küzd a
megmaradásért.
A magyar óvodát és iskolát a magyar szülők klubja, az Iglice egyesület
működteti már 10 éve. Három korcsoporttal foglalkoznak, minden
korosztály számára a foglalkozások különböző napokon vannak. A
tevékenységek nagy része a népművészet elsajátításán alapul, kézműves
foglalkozásokat tartanak, a magyarság játékos történelmére
összpontosítanak, mesét olvasnak. Iskoláskorúakkal is ugyanúgy
foglalkoznak, de ide kevesebb gyerek jár.
A Prágában tanuló, eleinte szórványosan, később rendszeresen összejáró
egyetemisták 1957-ben vették fel az Ady Endre Diákkör (AED) nevet, és a
szervezet azóta is folyamatosan működik. Az idén ünnepelték az 55 éves
évfordulójukat, melyre meghívták a volt diáktársakat is. A szervezet
történetét bemutató Krónikát, melyet kezdetektől fogva vezetnek, szintén
az évforduló kapcsán jeletették meg. A Diákkör rendszeresen szervez
kulturális programokat, aktívan jelen vannak a prágai magyarság
kulturális életében.
A Cseh- és Morvaországi Magyarok Szövetsége (CsMMSz) a csehországi
magyar közösség legnagyobb országos szervezete, amely 1990-ben alakult. A
szövetség küldetésének fő célja a csehországi magyarok összefogása, az
anyanyelv, a nemzeti hagyományok és a nemzeti öntudat ápolása és
fejlesztése. További céljai között szerepel a magyar kultúra
megismertetése a cseh polgárokkal. A számos rendezvény (Magyar
Kulturális Napok, bálok, klubestek, konferenciák, művelődési tábor)
szervezése mellett a CsMMSz kiadói tevékenységet is folytat. A Prágai
Tükör 1991-től, a Brünni Magyar Futár pedig 1995-től jelenik meg
időszakos kiadványként.
A Nyitnikék tánccsoport, a Prágában tanuló magyar diákok
néptánccsoportja 1975 óta működik. Számos koreográfiával büszkélkedve
bejárták a Kárpát-medencét és folyamatosan dolgoznak az utánpótlás
nevelésen.
A Prágai Református Missziós Gyülekezet mellett 2006 februárjától
működik kórus. Ekkor alakult meg a számos különböző kórust megjárt,
énekelni és szolgálni vágyó felvidéki fiatalok csoportja. A következő
két évben a kis csapat további énekelni szerető tagokkal gyarapodott és
2008-ban felvette a Prága soktornyúságára utaló MILLE DOreMI (ezer
torony) nevet.
Kitárt kapuk
- Mit várnak el azoktól a magyaroktól, akik Prágába kerülnek?
- Először is mutassanak valamilyen érdeklődést irányunkban, vegyenek
részt a szervezeteink életében. Ez az ők érdekük is, mert ha idejönnek
és van valamilyen problémájuk, mi amennyire tőlünk telik szívesen
segítünk elintézni, főleg addig amíg nem megy nekik annyira a nyelv,
hogy önállóan is tudjanak ügyet intézni. A nyugati gyülekezeteknek,
ahova magunkat is soroljuk, ez egy látens funkciója, hogy ezt a jó
értelemben vett integrációt segítjük – hangzik el az elvárás a
lelkipásztor részéről
Őszi
Károly, az Ady Endre Diákkör elnöke arról mesél, hogy az internetes
kommunikációnak köszönhetően viszonylag könnyű számon tartani az itteni
magyar diákságot. Levelezőlista, Facebook oldal és honlap segítségével
juttatják el információikat a diákokhoz. Tudatosan építkeznek: minden
évben a felvidéki Diákhálózattal együttműködve egyetemi tájékoztató
körúton vesznek részt, ahol a jövendőbeli prágai diákokkal felveszik a
kapcsolatot, így amikor azok ténylegesen megérkeznek a cseh fővárosba,
már rendelkezésükre áll egy olyan kapcsolat, ami átsegíti őket a kezdeti
nehézségeken.
A Diákkör elnöke azt is elmondta, hogy kezdettől fogva Prágában
szeretett volna továbbtanulni. A felvidéki születésű fiatalemberben meg
sem fogalmazódott annak a lehetősége, hogy Pozsonyban vagy Budapesten
járjon egyetemre. „Kezdettől fogva Prágába készültem, mert itt magas
színvonalú oktatás zajlik, Prága szép és élhető város, itt van
perspektíva.”
Szabadság korlátok árán
Hlavács Pállal a Nemzetiségek Házában találkozom, ahol a magyar
közösségnek is van egy irodája. Pál kassai születésű és 10 éve él
Prágában családjával, két kisgyermeke már itt született. Felesége is
felvidéki magyar. Ő arra a legbüszkébb, hogy ebben a közegben is meg
tudnak maradni magyarnak.
„A szintentartás folyamatos kihívást jelent. Fontosnak tartom, hogy a
gyermekeim számára természetes legyen a magyar közösséghez való
tartozás, hogy a gyerek tudja pénteken magyar óvodába, vasárnap magyar
gyülekezetbe fog menni, ahol magyarul van az istentisztelet vagy a
vasárnapi iskolai foglalkozás. Örülök annak, hogy sikerül egy olyan
természetes közösséget teremteni számukra, ahol megtalálják, átélhetik a
magyarságukat. A magyar tévé, a magyar rádió természetes kell legyen,
enélkül nem lehetne megtartani a gyerekeket magyarnak, a cseh környezet
miatt a gyerekek valószínűleg fokozatosan cseh nyelvre váltanának.
Nemzetiségi szempontból sokkal szabadabb itt a légkör mint Szlovákiában,
viszont nagy korlátok árán: nincs heti ötszöri magyar iskolai oktatás. A
megmaradás, a jövőkép eléggé nehéz. Ez egy őrületes nagy gyötrődés –
mondhatni napi szinten felmerül bennünk a kérdés, hogy menjünk-e haza
vagy maradjunk.”
Mit tehet az Anyaország?
A református lelkipásztort arról kérdezem, hogy a milyen segítséget várnak el az Anyaországtól?
- A magyar nemzetpolitikával az a legnagyobb baj, hogy a külhoni
nemzetpolitikával nem tud mit kezdeni. Most még ezen belül is speciális
helyzetben vagyunk, mert – és tulajdonképpen az itteni magyarságon belül
is van vita erről, hogy most a nyugat-európai magyarsághoz tartozunk
vagy a kárpát-medenceihez? Én azt mondom, hogy ugyan ezer szállal
kötődünk a kárpát-medenceihez és jobban kapcsolatban vagyunk velük, mint
mondjuk a franciaországi magyarság, viszont problémakörünk, az oktatás
szervezetlensége, stb. inkább a nyugati magyarsághoz köt minket. A
legnagyobb probléma, hogy nem látjuk, hogy Magyarország részéről lenne
egy stratégia ezzel kapcsolatban. Itt egy teljesen ellentétes
problémakörrel találják szembe magukat, itt a közösségek megszervezése a
valódi probléma és beindítani azt a szintű életet, ami például egy
lengyel hasonló helyzetben lévő közösségnek jobban megy. Ezen a téren
például a lengyelektől nagyon sokat lehetne és kellene is tanulni. Van
Lengyelországban egy újság, az a címe, hogy Munka külföldön, bármelyik
újságárusnál meg lehet vásárolni és nemcsak állásajánlatok vannak benne
Európában, hanem megvan benne, hogy Londonban hol van lengyel parókia,
nagykövetség, tehát aki megveszi az újságot és arra az országra
vonatkozó, nem túl hosszú bevezetőt elolvassa, az nem úgy megy oda, hogy
teljesen ki van szolgáltatva. Rémtörténetekkel is szolgál az újság, az
is azért van, hogy tanuljanak belőle. Magyarországon hiányzik ez, hogy
nem veszik tudomásul, hogy ezzel a kérdéssel igenis komolyan kell
foglalkozni, és foglalkozni kell azokkal a honfitársakkal, akik egy
másik országban próbálják megtalálni a jövendőjüket. Ugyanez vonatkozik
Erdélyre is, az ottani érdekképviseleti szerveknek sincs stratégiájuk
erre, nemcsak Magyarországnak. Mivel ezek a stratégiák nem léteznek
gondolati síkon sem, csak egy hiú ábránd, hogy ezek a stratégiák össze
legyenek hangolva.
A magyarság megtartása a vallás és a kultúra összefogásával lehetséges
Éles György lelkipásztor kitért arra is, hogy ugyanakkor egyik
magyarországi egyház részéről sincs stratégia, arra vonatkozóan, hogy
ezeket a gyülekezeteket megtervezze, fenntartsa.
- Én azt találtam ki és ezt próbálom szorgalmazni, hogy indítsunk el egy
olyan akciót, nemcsak a Magyar Református Egyház, hanem a többi egyház
összefogásával, hogy teológus diákokat arra motiválni, hogy tanuljanak
ki egy szakmát, amit megfinanszírozunk nekik, – belőlem például
CNC-forgácsoló lesz, – és a szakma megtanulása után menjenek ki egy
külföldi szórvány gyülekezethez és próbálják meg az ottani gyülekezetet
pásztorolni. Öt év múlva már lehet, hogy megerősődik annyira a közösség,
hogy el tud tartani egy lelkipásztort. Jelenleg azt sem tudjuk, hol
vannak a magyarjaink, merre vannak, ki gondozza őket lelkileg, szerintem
senki. És csak zárójelben jelzem, hogy ahány sikeres kivándorlást
láttam, mindenhol ment velük a padre, a lelkész. Ezen a téren lenne mit
tanulnunk más nemzetektől.
Alulról építkező közösség
Hlavács Pállal arról beszélgetünk, hogy milyen segítséget várnak más
külhoni magyar szervezetek, az egyház, a kormány részéről? Mi az, amiben
mi – távol élő magyarok – segíteni tudunk?
- Kezdjük a spontán kapcsolatokkal. A legjobb a cserkészet beindítása
lenne, ez egy álom, de jó lenne. Nagyon szeretnénk csinálni és úgy
érzem, ez segíthetne. Nyugaton megmaradtak magyarnak az emberek a
cserkészetnek köszönhetően, mert volt rá igény és ez tényleg jelent
valamit. Ez egy olyan külső segítség lenne, ami sokat jelentene,
tartozhatnánk a magyar cserkészszövetségekhez. De ez ismétlem, egyelőre
csak az álom szintjén létezik. Mennyire várunk el támogatást? Úgy
gondolom, hogy ha egy program vagy közösség nem alulról építkezik, nem
alulról jövő kezdeményezésként jön létre és nem őszinte, akkor az úgysem
fog hosszú távon fennmaradni, akármilyen támogatásban részesül. Legyen
őszinte akarat az emberekben, mert csak azzal lehet ezt csinálni, aki
felvállalja, akarja. Az a tapasztalatom tíz év után, hogy nem érdemes
túlzottan ütni azt a vasat, hogy reklámozzuk a tevékenységeinket, hogy
nagy tömegeket vonzzunk be, mert ha valami őszintén működik, akkor az
vonzza az embereket – enélkül hiába jön akarmilyen támogatás.
A férfiaknak fontosabb a magyarság megőrzése
Mészáros Marianna néprajzosként, PhD képzésen vesz részt. Kutatómunkája
miatt három éve él Prágában. Szlovákiai magyarként Galántáról származik.
- Kutatóként mit tudsz elmondani, milyen mértékű az asszimiláció?
- Teljesen egyénfüggő, elsősorban azon múlik, hogy ki milyen célokkal és
elvárásokkal érkezik Prágába. A fiatalok körében azt tapasztaltam, hogy
a férfiak jobban ragaszkodnak egy párkapcsolatban a magyarság
megőrzéséhez. Gyakrabban választanak magyar partnert, míg a nők esetében
ez nem ennyire hangsúlyos. Tudatában vannak annak, hogy az identitás
kialakításában és megőrzésében a legfontosabb az anya szerepe, mivel az
anya tölt a gyerekkel több időt. Ebben a férfiak egy kicsit jobban
ragaszkodnak ahhoz, ami a magyar identitást illeti. A nők inkább képesek
alkalmazkodni, a felvidéki magyarok, sőt a szlovákok között is
megmutatkozott az, hogy a belső értékek sokkal fontosabbak, mint a
nemzetiség.
Jó magyarnak lenni
Csehországban is jó magyarnak lenni! – vallja mosolyogva Frantiek
Ďuríek, aki fiatal nagyidai (Felvidék) magyarként családjával Prágában
él. – Amennyiben az embernek műszaki végzettsége van és szerencséje van
és felveszik a végzettségének megfelelő munkakörbe, akkor nagyon
elismerik a magyarokat. Elismerik a magyar matematikusokat, fizikusokat,
ezért általánosítanak. Az én munkahelyemen mindenki azt hitte, hogy
valamilyen matekzseni vagyok. És nem tudom meggyőzni őket arról, hogy
nem vagyok az.
Prága nem toleráns, hanem anoním, sok a külföldi, ezért mindenki olyan,
amilyen. Inkább egzotikusnak számít, érdekesnek találják a magyar
nyelvet, egzotikum jellemzi a kapcsolatot. Itt nincs negatív töltete az
együttélésnek. – mondja Hlavács Pál
Mészáros Marianna véleménye szerint egy diverzifikált városban az
emberek jobban fognak ragaszkodni az identitásukhoz, mert el fognak
veszni a nagy mutikulturális közegben. Konstatálni lehet, hogy az esetek
többségében az egyén saját entikumához, közössége felé fordul és
igyekszik annak sajátosságait, jellegzetességeit megerősíteni és
fenntartani kisebb-nagyobb módosításokkal beleértve.
Salló Emőke
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!