Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Energiatakarékosság céljából repülnek V alakzatban a madárrajok egy új tanulmány szerint – jelent meg a Nature című folyóirat internetes oldalán.
Fotó: dreamstime
A kutatók azután jutottak a megállapításra, hogy figyelemmel követtek egy madárrajt, amelynek tagjait apró nyomkövető-készülékekkel szerelték fel, hogy tanulmányozhassák az állatok pozícióját és minden egyes szárnycsapását. A szakemberek már régóta elméleteket faragnak arról, hogy sok madárraj aerodinamikai okokból rendeződik V alakzatba.
Amikor egy madár repül, áramlatot generál. A kutatók elmélete szerint egy másik madár hasznot húzhat a felfelé irányuló légáramlásból azáltal, hogy egy másik madár mögött, kissé oldalvást repül, így alakul ki a V alakzat.
A szakemberek számára kihívás volt a jelenség szabadban való tanulmányozása. A Londoni Egyetem állatorvosi karának (Royal Veterinary College) kutatói és más szakemberek 14 íbiszt figyeltek meg, amint a madarak Ausztria és Olaszország között vándoroltak.
Egy természetvédelmi
program keretében a madarakat betanították arra, hogy kövessenek egy
ultrakönnyű repülőgépet. A madarak hétperces periódusát elemezve a
kutatók arra jutottak, hogy amikor az íbiszek V alakzatban repültek, úgy
pozícionálták magukat, hogy kihasználhassák a másik madár generálta
áramló közegben lévő felhajtóerőt, ami lehetővé teszi számukra, hogy
energiát takarítsanak meg.
Az is kiderült, hogy a madarak a
szárnycsapásaikat is annak megfelelően időzítették, hogy minél nagyobb
hasznot húzzanak a felfelé irányuló léghuzatból azáltal, hogy
szárnyvégükkel az előttük haladó madáréval megegyező hullámmozgást
vettek fel. Amikor pedig egy madár közvetlenül egy másik mögött repült,
akkor úgy igazította szárnycsapásait, hogy csökkentse a lefelé irányuló
légáramlás hatását. A madarak tehát képesek érzékelni vagy megjósolni a
társaik által generált áramlatot és ennek megfelelősen hangolni a
szárnycsapásaikat, ami lenyűgöző képességet jelent.
Ez az első kísérleti bizonyítéka annak, hogy a madarak képesek úgy hangolni szárnycsapásaikat, hogy előnyt kovácsoljanak az áramlatból - írta a tanulmányt kísérő kommentárban Florian Muijres és Michael Dickinson, a Washingtoni Egyetem két munkatársa.
Forrás: MTI
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!