Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A balatonfenyvesi móló egy 300-350 férőhelyes vitorláskikötőt határol majd. És teljesen átrajzolja a nagystrand és üdülőövezet mai képét-írta a sonline.hu.
– Meddig építik, Badacsonyig? – kérdezi hallhatóan pikírten Rózsahegyi Károly a Rigó-árok torkolatánál a Balatonba hosszan benyúló épülő mólót nézve.
Bár a kis csatorna ellenoldalán állunk, így is megremeg a föld alattunk,
amikor a túlparton a kamionról elképesztő robajjal és porfelhőt kavarva
zúdulni kezdenek a terméskövek. Egy másik, kisebb teherkocsi ugyanekkor
indul el, ha nem is Badacsony, inkább Szigliget irányába, hogy
rakományával tovább erősítse-építse a balatonfenyvesi mólót,
mely egy 300-350 férőhelyes vitorláskikötőt határol majd. És teljesen
átrajzolja a fenyvesi nagystrand és üdülőövezet mai képét. A terméskőből
épülő, négy méter széles móló keleti oldala 460 méterre nyúlik majd be a
tóba, a végén merőlegesen egy 90 méteres szakasz zárja le, a nyugati
szárny 570 méter hosszú lesz, ehhez a parti csatlakozást egy 15 méteres
híd biztosítja. A tervek szerint a minimális vízmélység a kikötőben 2,2
méter lesz: ennek köszönhetően a nagymerülésű vitorlások a
legalacsonyabb vízszint esetén is be tudnak majd állni a kikötőbe.
Ennek építése igencsak megosztja a helybelieket: noha a két mólót a helyiek előtt is megnyitják, sokan attól tartanak, hogy a kikötő miatt nem csak a környék békéje tűnik el, de az építkezés környezeti károkat is okoz. Egyik alapvető félelmük, hogy a Rigó-árok elveszíti szabad kifolyását a Balatonba, s a Nagyberek felől érkező tőzeges, barnás-vöröses víz éppen a strandon terül szét. De tiltakoznak az építkezés ellen az eddigi szabad vízfelületüket féltő szörfösök is, mások a környék eliszaposodásától tartanak. Az ellenállás konkrét formákat is öltött: a legnagyobb közösségi oldalon több mint 400 támogatóval bír a vitorláskikötőt ellenzők oldala, az építkezés elleni petíciót pedig mostanáig 304-en írták alá.
– Hogyan kaphattak erre építési engedélyt?! – szörnyülködik Rózsahegyi Károly,
aki nyaralóként leginkább kedvenc horgászhelyeit félti. – Egy ekkora
monstrum hatással lesz az áramlásra. És mit csinálnak télen, amikor
megindul a zajlás? Mert a jég még a parti védműveket is rendre
megrongálja, egy ilyen mólót pedig úgy nyom össze, mint egy bogarat. Már
a hétközi vihar is megbontotta a belső részeket. Nem értem, miért van
erre szükség, figyelni, vigyázni kellene a Balatonra, mert elrontani
könnyű, megmenteni sokkal nehezebb....
Messze nem ilyen borúlátó Czakó Jenő, aki fiával éppen a kis csatornában horgászik.
– Hét éve vettünk itt nyaralót, s mindig azt mondtam: király hely
Fenyves, de egy móló nagyon hiányzik! – magyarázza. – Most úgy érzem
magam, mintha ajándékot kaptam volna.
A férfi nem érti a tiltakozókat, úgy véli, a beruházás az
idegenforgalomnak is jót tesz, a jachtok minőségi turizmust jelentenek,
s a kikötőnek köszönhetően fejlődhet a környék is.
– Más településeken is van móló, mindenütt központi helynek számít, ott
zajlik az élet – jegyezte meg. – Milyen csodálatos lesz fél
kilométerre besétálni a Balatonba! De hát vannak, akiknek az is baj, ha
süt a nap, s akkor is elégedetlenek, ha felhős az ég...
Lombár Gábor, a település polgármestere sem érti a
tiltakozókat, szerinte örülni kellene, hogy egy magáncég kétmilliárd
forintot költ el a településen.
– A kikötő mellett ugyanis egy huszonkét szobás szálloda is épül,
méghozzá a vitorlázók igényszintjének megfelelő – mondta a faluvezető. –
Korábban amúgy rendre számon kérték az önkormányzaton, miért nem hoz
ide valamilyen nagyberuházást. Most itt van, erre akadnak, akik
ellenzik. Pedig Fenyves végre megcélozhatja a minőségi turizmust
igénylő vendégkört, adóbevételt is jelent a kikötő, s nem mellékesen
tíz-húsz új munkahelyet.
A polgármester állította, a kikötő terve ráadásul nem is újkeletű, már
1997-ben felmerült az igény rá, a rendezési terveket is úgy alakították
ki, hogy bármikor megvalósulhasson egy ilyen beruházás. Csak éppen
előbb a szakhatóságokkal kellett csatázni, utóbb pedig a gazdasági
válság miatt nem indulhatott el a projekt.
– Értelemszerűn az építők minden engedélyt beszereztek, enélkül elég
merész lenne egy ilyen beruházást elkezdeni – tette hozzá –, nem is
értem, hogyan merülhet fel ennek ellenkezője. Amúgy nagyon szívesen
válaszolnék érdemben a tiltakozók felvetéseire, de eddig hivatalosan
még senki sem keresett meg, csak az interneten olvastam, miktől
tartanak.
Lombár Gábor szerint a vízminőség nem romlik majd, ugyanis a Nagyberekből érkező víz nem koszos, csak a huminsavtól színeződik el,
s a minősége talán jobb, mint a Balatoné, ugyanis a tőzeg, mely
megszűri, remek tisztító. Ráadásul a móló miatt a beérkező víz nem a
strand, hanem a tó közepe felé folyik majd. Az eliszaposodástól sem kell
tartani, a Műegyetem szakembereinek szakvéleménye szerint ugyanis tíz
év alatt nagyjából hat centi üledékesedés várható.
– Azt is mostanában hallottam először, hogy a strand előtti rész volt
az ország legjobb szörfhelye – folytatta. – Ez már csak azért is
érdekes, mert kijelölt fürdőhelyen nem is lehetne szörfözni. Beljebb
viszont ezután is adott a lehetőség, s remélhetőleg az érintettek majd
ki tudják kerülni a mólót...
A vitorláskikötő a tervek szerint jövő nyárra lesz kész, jelenleg a
mólók építése mellett a mederkotrás zajlik, illetve az iszap zagytérre
hordása. A polgármester elismerte, az építkezés bizonyos
kellemetlenségeket okoz a környéken élőknek és nyaralóknak, de a
kőszállítások után már jóval csendesebben folyik tovább a munka.
– Eleve úgy adtunk meg bizonyos engedélyeket, hogy ünnep és
pihenőnapokon egyes munkákat nem végezhetnek el az építők – jelentette
ki. – Viszont a következő nyárig lesznek még zavaró tényezők, például a
cölöpverés is minden bizonnyal zajjal jár majd. De megéri kiböjtölni,
hiszen egy hiánypótló beruházás épül, mely az egész település számára
hasznot hoz. Például a jövőben vízi megállóhelyként is szóba jöhet
Fenyves, a kikötőben szörfösbázis létesülhet, s már az evezősszövetség
főtitkára is érdeklődött a lehetőségek iránt. Remélem, semmi sem jön
közbe, s nem állítják le a beruházást, mert az hatalmas kárt okozna a
településnek...
Nagy az igény a kikötőre
A vitorláskikötőhöz, mely a hvg.hu szerint eredendően nagyobb
költséggel épült volna, 2006-ban kezdték el beszerezni az engedélyeket a
tulajdonosok, akik százmillió forint uniós támogatást is kaptak a
projekthez. A teljes költséget nem tudták banki hitelből fedezni, így a
hiányzó összeget a kikötői férőhelyekre előre megkötött szerződések,
bérleti díjak biztosítanák. A Balatonon amúgy nagy az igény
vitorláskikötőkre, főként a tó délnyugati részén. A jövőre elkészülő
fenyvesiben a tervek szerint 30-40 helyet biztosítanak majd a helyi
vitorlásélet támogatására, a többit pedig elsősorban magyar
vitorlázóknak kívánják értékesíteni. Ha nem lesz rá elég fizetőképes
belföldi kereslet, csak akkor adják bérbe a megmaradt helyeket a
jelenleg legnagyobb érdeklődés mutató skandináv, illetve lengyel
charterező cégeknek.
Ilyen lesz, ha elkészül a fenyvesi móló
Az LMP is garanciákat kérne
A Lehet Más a Politika szerint példátlan méretű móló épül
Balatonfenyvesen: 40 ezer tonna követ építenek be és 60 ezer köbméter
iszapot kotornak ki. A párt a szakminisztertől vár garanciákat, és
kíváncsi rá, 18 év után milyen indokok alapján adták ki az engedélyeket
az építésre. Sallai R. Benedek LMP-s országgyűlési
képviselő szerint a természetvédelmi intézményrendszer alkalmatlanságát
bizonyítja, hogy olyan határozatot adtak ki, amely szerint a móló
létrehozásának nincs érdemi várható környezeti hatása.
Népszavazástól a demonstrációig, a vitorláskikötők ellen
Egymást érték a vitorláskikötők elleni tiltakozások az elmúlt években a
déli parton. Balatonföldváron még népszavazás ötlete is felmerült a
témában, végül úgy került le a kérdés a napirendről, hogy az önkormányzat megvásárolta a visszalépő befektetőtől a terveket, dokumentációkat és jogokat. Egyelőre nem épül újabb kikötő Földváron. Zamárdiban hosszú évek huzavonája,
több tiltakozó demonstráció után az a döntés született: abban a
nagyságrendben (350 férőhely, 450 méterre a vízbe nyúló mólószárak)
bizonyos, hogy nem épül vitorláskikötő, ahogyan eredetileg tervezték. A
siófoki Aranyparton egy lakóparkhoz „illesztendő”, 189 hajóra tervezett
jachtkikötő építése ellen tiltakoznak a környékbeli
ingatlantulajdonosok- írta a sonline.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!