Természet: TÚRAAJÁNLAT - ZETE TANÖSVÉNY A HARGITÁN

Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

turizmus

2011.12.14 | 13:25 Túraajánlat – Zete tanösvény

A tanösvény lehetővé teszi, hogy egynapos túrán megismerkedhessenek a Hargita-plató egyik dombjának, Deság hegyének természeti-történelmi-kulturális értékeivel. Teljes hossza 3,5 km. Követve az alább leírt útvonalat, felfelé a Zete váráig 1,4 km, visszafelé 2,1 km. Ezt az útvonalat kényelmes tempóban 2 – 2 és fél óra alatt tehetjük meg. Ha beiktatjuk a tűzhelyig vezető kitérőt is, ami oda-vissza 1 km, az út megtételére szánt idő fél órával lesz hosszabb, de ebbe nincs beleszámítva a szalonnasütésre szánt idő.

A tanösvény a Desági eltérőnél kezdődik, Zetelaka központjától 5 km-re, Zeteváraljától 1 km-re, ahol az 1. Ismertető tábla található.

A jelzés ezután követi a makadámutat, mely bekanyarodik a Nagy-Küküllő völgyébe, majd leereszkedik az alacsonyabban fekvő árterületre. A hídon túl Zeteváralja déli szélének házai közé érünk és nemsokára a szűk Deság kapujába jutunk. Balról a 801 m magas Várdombja, jobbról a Láztető északi vége a 860 m magas Tölgyesuru uralja a szűk völgyet. Házak között megyünk felfelé és nemsokára elágazáshoz érünk. Balra egy haranglábat láthatunk. Innen kis utca indul balra a Várdombja alatti legelő felé, ahol egy szabadtéri színpad áll, bekerített területen. A tanösvény a túra végén ide érkezik vissza.

Tovább megyünk a Deság patak mentén felfelé. Nemsokára újabb elágazáshoz érünk, s egyben a tanösvény második állomásához (2. Kőzettani ismertető).

Itt megismerkedünk a terület földtörténeti kialakulásával és ma előforduló kőzeteivel. Ezután rögtön feltérünk balra az erdő szélén a kerítések mellett húzódó ösvényre. A nyugati oldalra érve a jelzett ösvény hirtelen elhagyja az eddig követett széles erdei utat és egy kevésbé járt, keskeny, meredek csapáson indul felfelé, a hegyoldalban. Fárasztó kapaszkodó után érünk fel a sziklás gerincre, ahol véget ér az erdő. Innen már kezd kibontakozni a kilátás, mely minél feljebb jutunk, annál átfogóbb. Ezen a szakaszon óvatosan közelítsünk a bal oldalon levő szakadék széléhez, mert annak sziklás, omladékos a széle, könnyen le lehet esni. Aki szédül, ne menjen ki a szakadék szélére! Az erdő szélén érdemes megpihenni és szemügyre venni a kilátást. Keletre, a Deság patak túloldalán erdős hegyoldal sötétlik. Délre a Nagy-Küküllő mély völgye látszik, lábunk alatt Zeteváralja házai, kissé lejjebb Zetelaka pirosló háztetői, egybeolvadva Küküllőkeményfalvával. Távolabb a Szarkakő és Székelyudvarhely távolba vesző házai látszanak. Ha tiszta a levegő, a láthatár alján gyönyörűen rajzolódik ki a Fogarasi-havasok csipkés gerince is. Nyugatra a Nagy-Küküllő túlsó partján végighúzódó dombsor látszik, melynek hozzánk közelebb eső része a Szentkirályi Láz és a Szellőhát (881 m). Lábunk alatt jól látszanak a nyaralóházak, halastavacskák és a rengeteg fűrésztelep, ahol sajnos a Hargita legendás ősrengetegei hamarosan megsemmisülnek és deszkává alakulnak át.

A jelzett ösvény a 3. Sziklakert állomáshoz vezet,ahol e sziklás vidék egyedülálló tarka virágállományáról kapunk színes tájékoztatást, majd utunk újból az erdőbe vezet. Itt található az a régészeti rezervátum, mely egy őskori vár ma már alig észrevehető nyomait hivatott megóvni, s egyben tanösvényünk 4. Zetevára állomása.

A vár történetéről és a hozzá kapcsolódó mondakörről részletesen olvashatunk az itt található táblán. A Várdombról leereszkedve keresztezünk két védőárkot, majd egy kis erdős nyeregbe érkezünk. Itt tanösvényünk letér balra a sűrű erdőbe és egy elég meredek szekérutat követ. Ha időnk engedi, érdemes egy kis kitérőt beiktatni túránk útvonalába és tovább menni az addig követett széles erdei ösvényen észak felé – a tanösvény által nem jelzett állomás – a tűzhely felé. Ez az útvonal sárga sávval jelzett (a jelzések nagyon régiek, kopottak, alig észrevehetőek) és Deság szórványtelepülés felé vezet. A pihenő után ugyanezen az ösvényen térünk vissza a letérőig, ahonnan folytatjuk utunkat a kékkel jelzett úton.

Hosszabb ereszkedő után sötét, sűrű fenyőerdőbe jutunk, majd balra kanyarodva kiérünk tanösvényünk 5. Kitekintő állomásához, ahonnan csodálatos kilátás tárul elénk Zeteváralja településre és a Felső-Nagy-Küküllő völgyére, valamint a Görgényi-havasokra. Itt kaphatunk egy kis ízelítőt a bejárt terület gazdag gombavilágából is.

Erdei sétányon haladunk tovább, majd kiérve az erdőből, balra felettünk megpillantjuk a sziklaomlást, amelynek tetejét utunk elején már megjártuk. Az omlás alatti köves tisztáson ereszkedünk le a szabadtéri színpad kerítése mellett, tanösvényünk 6. Élővilág állomásához, ahol a terület honos növény- és állatvilágával ismerkedünk meg. Innen az alattunk kígyózó szekérúton jutunk a haranglábhoz, ahol körutunk bezárul. Ezután a kövezett utat követve kiérkezünk a műútra.

Télen, nagy hóban az út megtétele sokkal nehezebb és időigényesebb. Csak megfelelő bakanccsal, réteges meleg öltözetben vágjunk neki az útnak, számítva arra, hogy fenn nagy szél is előfordulhat.

Nyáron: Az út megtételéhez a bakancs viselését javasolják, ugyanis a sziklás részeknél előfordul keresztes vipera is! Ajánlatos esőköpenyt, szélkabátot magunkkal vinni, mert gyakoriak a váratlan nyári záporok. Villámlás esetén azonnal le kell jönni a gerincről és a tetőről! Ne álljunk az eső elől magányos fák alá! A mászást és ereszkedést megkönnyíti, ha túrabotot is viszünk magunkkal. Feltétlenül vigyen mindenki ivóvizet hátizsákjában, mert a tanösvény területén nincs forrás.