Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
turizmus 2012.10.04. | 22:15 Túraajánlat – Az alsórákosi Tepő-vára – AUDIÓ
A
Kárpát-kanyar hágói a legfontosabb átjárócsoport, amely a
Kárpát-medencét a Fekete-tenger térségével összeköti. A hágókról
levezető utak a Barcaságon csomósodnak, hogy innen több átjárón át
vezessenek tovább Erdély központi részei felé.
A Barcaság vízrajzi alsó kapuja az Alsórákosi Olt-áttörés. A múltban a
szoros maga járhatatlan volt, a nagy utak tőle északra és délre vezettek
át a Persány-hegységen, a Kárpátok legbelső vonulatán. A szorostól
néhány kilométerre északra eső Rika-erdei átjáró a kikutatottabb,
kapuját összetett, mélységében többszörösen tagolt erődítményrendszer
őrizte. De közvetlenül a szoros fölött, a folyó bal partján is vezetett
egy, valószínűleg már a rómaiak által használt (a hévízi tábort és a
barót-véczeri őrtornyot (?) összekötő) út. Belépését az alsórákosi
medencezugba a fölébe magasodó (alsórákosi) Tepő (Töpe, Tepej) csúcsra
emelt erődítés ellenőrizhette. A Tepőn végzett kutatói előmunkálatok
eredményeit ismertetik a szerzők.
A Kárpát-kanyar hágóin át már a történelem hajnalán fontos útvonalak
vezettek a keleti síkságokról a Kárpát-medence belsejébe. A hágókról a
Barcaságra aláereszkedő utak az Olt folyó széles völgyét követték észak
felé, a ma Erdővidéknek nevezett medencerészig. A folyó itt hirtelen
nyugatra fordulva magas sziklahegyek között vágott utat magának az
Erdélyi-medence felé. A folyó partja a szorosban járhatatlan volt. Az
utak északabbra, a Rika-, és délebbre, az Apácai-, illetve a
Sárkányi-erdőn át vezetettek tovább Erdély központi része felé. A
Rika-patak tágas völgyét a kora középkorban a ma Kakasborozdának
nevezett töltésvonulat keresztezte (folytatását az Apácai-erdőn
ugyancsak megtaláljuk, de más terepviszonyok között, és környéke
kikutatatlanabb). Az átjárót (valószínűleg faszerkezetű palánkkal
megerősített) töltés őrizte, a keleti oldalán ásott árokkal. Ettől
nyugatra, a Rika-tetőn (közvetlenül a vízválasztó alatt) egy második
töltésszakasz húzódik, keresztben az útra.
A Rika patak völgyét közrefogó gerinceken kétfelől kőből, forrómésszel
épített, kora középkori (11. sz. vége – 12. sz. eleje)
erődítményegyüttes, a Rika-vára és a Kustaly-vára egészítette ki az
átjáró védelmi létesítményeit. A gerinceken vezető utakat több helyen
bevágták. A várak és töltések a kelet felől várható támadások
megállítására és visszaverésére készültek és a keleti gyepű fontos
elemeit képezték (Ferenczi I., Dénes I., 1994).
A rikai átjárótól délre, ha maga az Olt alsórákosi szorosa járhatatlan
is volt, mégis vezetett közvetlenül fölötte, az északi oldalon még egy
útvonal, amelyet a helybeliek ma is országútnak neveznek. Ez az út a
térszínből 100 m-re kiemelkedő, piramis alakú mészkőszikla tetejére
épített Tepő-vára alatt vezet el.
Orbán Balázs az általa Tepejnek nevezett szikla csúcsa alatt 80
lábnyira, 3-4 láb magasan álló várfalakra talált. „A falakat a sziklába
vágott bemetszésre építették, mely 400 lépés hosszúságban a hegy tetejét
három oldalról körülöleli és csak a madár által megközelíthető,
meredek, keleti sziklafalon hiányzott” tudósít a szerző a Székelyföld
leírásában. Megemlíti a hegy északi oldalán kanyargó „várútját" is.
Székely Zoltán a Tepőről ovális alaprajzú, mésszel rakott kőfalú várat
említ. Az itt talált rombusz alakú vasnyílhegy alapján a várat a 12.
századba keltezi. Egyszerű rajzot közöl a várról (Székely, 1977).
Ugyanezt a nyílhegyet előbb az Olt déli partján levő Mihály-várából
származtatja (Székely, 1971).
Ferenczi István és Benlkő Elek vitájában (Benkő Elek a „Castrum Bene
1989” kötetben: Kelet-Erdély „korai” kővárai, Ferenczi István válasza,
Benkő viszontválasza) a válaszoló Benkő Elek írása mellékleteként a
rákosi Tepő-várából származó kerámia-töredékek fényképeit közli, és
egyszerű vázlatot mellékel a várról, anélkül, hogy a szövegben említést
tenne róla (Benkő, 1991).
Tepe a török nyelvekben hegyet jelent. Az alsórákosiak ő-ző nyelvjárásuk
folytán ejtik Tepő-nek. 1614-ben Tepely alakban írták. A Tepe nevet itt
lakott török eredetű nép adta, valószínűleg besenyők (Imre, 1981).
A 819,7 m magas triászkori, fehér mészkőből álló, piramis alakú hegy 100
m-re emelkedik ki a puhább kőzetekből felépített térszínből. Csúcsáról
szemmel tartható az egész környék, az Olt-szoros bejárata Erdővidék
felől, és el lehet látni a Dél-Hargita irányába, vagy egészen a
Bodoki-havasokig. Fentről nagyszerű rálátás van a Kárhágó, Kövesdomb
felől jövő útra, valamint az Olt-szoros déli oldalára. Le lehet nézni a
túlsó parton, a Vár pataka völgyében levő Mihály-várára, ahol egy
kiemelkedő szikla tetején mésszel rakott kőfalakat találunk.
A Székely Nemzeti Múzeum leletmentő ásatása során megpróbáltuk
azonosítani a régebbi kutatások helyszíneit és azok jelenlegi állapotát,
valamint újabb megfigyeléseket gyűjteni.
Az Orbán Balázs által leírt helyen körülbelül 15-17 m-re a hegytető
alatt az északi erdős oldalon könnyen felismerhető a fal vonala, amely
egy párkányt képez. A meredek északkeleti sziklás oldalon az idő
lerombolta a falat, így csak a mészhabarcsos kövek alapján lehet a
helyét kinyomozni. A 42 m hosszú falszakasz déli irányba, kissé
emelkedve kivezetett a keleti sziklaélre.
A hegy északi oldalán, ahol a ma is jól járható várút felkanyarog, az
erdő védelmében a várfal épebben megmaradt. Az északkeleti élen a két
falrész derékszögbeni találkozásánál a falak által bezárt részen egy 10 x
10 m-es terület mintha mesterségesen laposra lenne kiképezve.
Feltehetőleg itt valamilyen építmény állott (fából épített torony?) a
várút figyelésére.
A várfal északkeleti végétől mért 12,90 és 14,30 m között a fal külső
oldalát letakarítottuk. Egyúttal a fal belső oldalánál is bontottunk egy
kutatógödröt. A feltárásból megállapítható, hogy a lejtős
sziklafelszínre először alapozó párkányt (0,20 m) raktak, ami 0,16 m-el
kijjebb áll, mint a fal felülete. Erre a kiszögelésre kezdték építeni,
nagyobb mészkőtömbökből a falat. A köveket lapos oldalukkal kifelé
helyezve elég egyenletes falfelszínt képeztek ki. A két faloldal
belsejét kisebb-nagyobb kövekkel töltötték meg és aprókavicsos-homokos
forrómésszel öntötték be. A várfalba a mészkő mellett andezit (cserekő)
és homokkő darabokat is beleépítettek. Ezeket a környékről gyűjtötték,
és felhordták a hegyre. Az omladékban faragott felületű, sárgásbarna
homokkő darabot is találtunk.
A feltárt, ép falfelület 0,90 m magas. A fal tetejéig még 0,70 m van,
így az álló fal magasság 1,80 m. A lepusztulás miatt a fal teteje
domború. A belső falfelület 0,60 m mélységben érte el a sziklát. A
metszetből látható, hogy a falat a lejtős, egyenetlen sziklás oldalra
építették. A várfal vastagsága 1,80 m.
A várfal ívben kanyarodva ugyanazon a szintgörbén (kb. 803 m) körbefut a
hegyoldalon és 80 m-nél eléri az erdő bokros szélét. Ezen túl a nyugati
és délnyugati oldalon hiányzik, csak a hegybe bevágott párkány árulja
el a fal nyomát. A bemetszést nyugati irányból már 8 km-ről, a Turzon
nyakáról jól ki lehet venni a Tepő csúcsa alatt. A fal helyét különben a
mészhabarcs porladék is elárulja. A fal 132 m-en érte el a déli
sziklaélet. A keleti és déli sziklaélek között szinte függőleges,
járhatatlan sziklafalak vannak, ahol nem volt szükség várfalra.
A Tepő-vára hadászatilag előnyös helyen épült és gyakorlatilag
bevehetetlen volt. A vár falainak összhossza 174 m, a körbe zárt terület
kb. 3000 m2.
A vár északkeleti sarkát véve kiindulópontnak, a 92,0 és 95,0 m-ek
között a fal nyomvonalára kutatóárkot mélyítettünk, amely elérte a
várfal még helyben levő, mészhabarccsal összeragasztott alapköveit. A
köveket 0,50 m vastag földes-köves törmelék borítja.
A törmelékben nagyobb, korongon készült, felhajló peremű, nyakban piros,
oldalán szürkésbarna színű, finoman iszapolt és simított, belül finom
homokszemcsés, fül nélküli fazék töredékeit találtuk meg. A részben
öszszerakható edény szájátmérője 20 cm, aljátmérője 15 cm, magassága 30
cm. A fal vastagsága 7-10 mm, az alja vékonyabb, 3-4 mm. Díszítése
körbefutó, alig bemélyedő párhuzamos vonalak.
Egy kisebb oldaltöredék finoman iszapolt, korongozott, kívül
szürkésbarna, belül téglapiros, párhuzamos vonalakkal díszített, az
előbbinél kisebb méretű edényből származik. Másik oldaltöredék szintén
korongozott, feketésszürke színű, finom andezithomokkal soványított
agyagból készült, amelyben sok fekete színű, csillogó ásványtöredék
figyelhető meg. Díszítése párhuzamos és hullámos bekarcolt vonalak.
Az agyag soványítására használt finom andezithomok alapján erdővidéki,
vagy a Hargita vulkáni térségéhez közel eső fazakas központ létezését
feltételezhetjük.
A kutatóárokban egy félbe törött csillagtarajos vas sarkantyút is találtunk. Ez a 14. századra keltezhető (Nagy Géza, 1898).
A Tepő-várától északkeletre 2,5 km-re húzódik a Kakasborozda, a Hargita
oldalában kezdődő, a Hargita-fennsíkon, majd a Rikán át egészen az
Olt-szorosig tartó folytonos töltésvonulat. Az Olt-szorostól délre, a
Tepőről jól látható Sólyomkő sziklája mögül a töltésvonulat tovább tart
még legalább 10 km-t, végig az apácai hegyeken (Apácai-erdő), szinte a
Bogáti-hágóig (Ferenczi I., Dénes I., 1994).
A Kakasborozda a Kárhágó fején (823 m) keresztezi a régi utat (jelenleg
szekérút). Innen 250 m-re nyugatra az elkeskenyedő hegygerincet másik,
kb. 50 m hosszú árok-töltés vágja át. E rövid töltéstől tovább nyugat
felé, kb. 800 m-re, a Kövesdomb (803,5 m) előtt még egy 250 m hosszú
töltésszakaszt találunk. Az árok-töltés teljes szélességében átvágja a
két patakfej közötti hegynyerget. A kövekből és földből emelt töltés 8 m
széles és 2 m magas. A keleti oldalán levő árok aljától a töltés
tetejéig jelenleg is 3 m a szintkülönbség.
A várat tehát kelet felől hármas töltés biztosította. Ugyanilyen védelmi
rendszert találunk a rikai (Rika-vára, Kustaly-vára), vagy a sóvidéki
(Firtos-vára, Rabsonné-vára) várak előtt is. Ezek a hosszabb-rövidebb
töltések a várakhoz vezető útvonalakon (hegygerinceken) készültek,
általában kelet felől.
Megállapítható, hogy ezen várak ugyanolyan módon voltak megerősítve,
tehát egyidőben készülhettek és használták fel őket a gyepű védelmi
rendszerében, az ország keleti határainak védelmére.
Az előkerült kisszámú régészeti anyag azonos jellegű, a közelben levő
várak, például a Kustaly-vára kutatása (közölve jelen kötetben: Ferenczi
G.; Ferenczi I., 1998, szerk. megj.) során talált leletekkel, ez
egykorúságukat bizonyíthatja.
A Tepő-vára 14. századi sarkantyú lelete alapján feltételezhető, hogy a vár az Anjou-korban még használatban volt.
Kutatása tovább folytatódik, és az előkerülő régészeti anyag
remélhetőleg több bizonyítékot fog szolgáltatni a vár építésének és
felhagyásának a pontosabb időmeghatározásához is.
szekelyfoldert.info
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!