Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A történelmi Magyarország legszebb vasútja a Csíkszereda-Gyimesbükk vonal 25 ezrelékes emelkedőivel, esetenként rendkívül kis sugarú, legfeljebb 250 máskor viszont 4000 méteres íveivel, 140 hídjával és viaduktjával, megannyi átereszével, mély bevágásaival és magas töltéseivel. A pálya 89 százaléka emelkedő vagy lejtő, 44 százaléka pedig ívben vezet.
A lóvészi alagút 1012 méteres magasságban keresztezi a Kárpátok fő
gerincét. A szépséges, mindkét világháborúban felrobbantott
Karakó-völgyhíd 226 méter hosszú és 64,4 méter magas. A Ladók-völgyhíd
94 méter hosszú és 37 méter magas, az utusalyi völgyhíd 40 méter hosszú
és 30 méter magasan vezet.
Karakó (Caracau) egy megállóhely neve, mely a kilencvenes évek közepén
létesült az ajnádi és lóvészi állomások között. Az impozáns mérető
Karakó-hídvölgy Székelyföld egyik kevésbé ismert, elrejtett völgyében
fekszik, annak vadregényes környéke fölé magasan kiemelkedik,
Csíkszereda felől közeledve már messziről látszik. A Karakó-völgyhíd a
Karakó-patak völgyét hidalja át, 64,44 m magasan a Karakó völgye felett,
Lóvész település területén. Négy boltozott és három acélszerkezetből
állt, központi tartója alul ívelt felsőpályás, 102,6 m hosszú, a másik
kettő párhuzamos övő, szintén felsőpályás volt.
Mindhárom rácsozott acélszerkezető volt. A völgyhíd felső nyílása felett
egy 102,22 m támaszkörő szegecselt rácsozatú, két szélső nyílása felett
pedig egy 51,36 m támaszköző szegecselt rácsozású vasszerkezetet
építettek. A völgyhídhoz az ajnádi oldalán 3 darab 8 m nyílású, a
gyimesi oldalon pedig egy két darabból álló 8 m nyílású félköríves
kőboltozat csatlakozott. A pályaszint és a völgyfenék közötti
szintkülönbség 64,4 m volt.
Az áthidaló szerkezet közbülső
alátámasztására két 40 méteres terméskő pillért építettek. A völgyhíd
tengelye egyenes, Gyimes irányában 10 ezrelékkel emelkedik. Az építési
munkálatok 1895 szeptemberében kezdődtek. A kőpillérek számára 13 m,
illetve 14 m mély alapgödröket ástak le. A kőmővesmunkát olasz
szakemberek végezték. A vasszerkezetek szerelése után, 1896 decemberében
befejezték a hidat és átadták.
A Karakó-völgyhíd terhelési próbáját 1897 szeptemberében végezték. A
völgyhíd ebben a formájában maradt 1916 augusztusáig, amikor bajor
tőzszerészek a völgyhíd központi részét felrobbantották. A 226 m hosszú
viadukt 102 m-es középső mezőjét robbantották fel, mely a völgybe zuhant
és teljesen elgörbült, használhatatlanná vált. 1917-ben a Karakó
völgyhidat Roth-Waagner (tönkretett vasuti hidak gyors helyreállítására
kifejlesztett, csavarozott, katonai hadihíd szerkezet) gerendával és
pillérrel újjáépítették és IV. Károly osztrák császár és magyar király
neve után Károly-hídnak nevezték.
1944 szeptemberében a hidat újra felrobbantották. 1945 februárjára 70
nap alatt készítenek el egy ideiglenes völgyhidat, megnyitják a
közlekedést csökkentett sebességgel és elhatározzák egy új völgyhíd
építését. Egy bukaresti építkezési vállalat 14 hónap alatt készíti el az
új viaduktot 1945 és 1946 között. Majd próbaterhelések után 1946
szeptemberében megindul a forgalom normális sebességgel. A kétvágányú
közlekedésre épült híd a mai napig is egyvágányú, a sínpár a 90-es évek
közepén került a híd hosszfelezőjébe. Az 1977-es földrengés nem okozott
sérülést a híd szerkezetében.
wikimapia.org
turizmus
2014.08.02. | 07:26 Karakó-híd – A gyimesi vasút legszebb műtárgya – VIDEÓ
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!