Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
          Csatlakozz te is közösségünkhöz,        
        Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.      
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
          Csatlakozz te is közösségünkhöz,        
        Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.      
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
          Csatlakozz te is közösségünkhöz,        
        Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.      
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
          Csatlakozz te is közösségünkhöz,        
        Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.      
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
turizmus 2013.01.06. | 13:48 Végigbuszoztam Patagóniát
A
 többezer kilométeres szárazföldi utazásoknak különös vonzerejük van 
azóta, hogy létezik alternatívájuk. Végigbuszozni Patagónián három és 
fél nap alatt a Magellán-szorostól Santiago de Chiléig egyértelműen jobb
 ötletnek tűnt, mint felszállni a repülőre. Pedig az utóbbi nemcsak 
sokkal gyorsabb, de jóval olcsóbb is lett volna.
Ahogy azt már egy korábbi cikkemben megírtam, Patagónia a világ egyik 
utolsó, zord határvidéke, ahol nem az ember, hanem a természet az úr. 
Itt, a gyönyörű, vad Torres del Paine nemzeti parkban túráztam két évvel
 ezelőtt, majd nekivágtam a végtelen pusztának észak felé, az Andok 
argentin oldalán, a Ruta Cuarentán (40-es út). Ez a legendás út a 
hatalmas ország teljes hosszában, a Magellán-szorostól egészen a 
bolíviai határig húzódik. A patagóniai rész szinte teljesen lakatlan: 
semmi sincs 700 kilométeren keresztül, csak a hideg, szeles, üres 
puszta. Az út nagy részén nincs aszfalt, csak le van döngölve és zúzott 
kővel van felszórva.

Amikor már a tizedik órája rázkódtam a buszon a világ legüresebb táján, 
az jutott az eszembe, hogy milyen jó lenne, ha legalább néha 
megszakítaná a monotóniát egy-egy falu. Nos, 700 kilométer alatt 
egyetlen falu volt az úton, a tíz házból álló, elmondhatatlanul 
nyomorult Bajo Caracoles (a név jelentése kb. Alsócsigás). Fogalmam 
sincs, mivel foglalkoznak az ott élők, azon kívül, hogy megpróbálnak a 
napi egy-két buszról leszédülő utasoktól pénzt lejmolni.
Estére végre megérkeztem Los Antiguosba, ami olyan volt, mint a 
megváltás: legalább 1000 ember lakott ott, és volt növényzet is. Itt 
leszáltam az argentin buszról, egy teljesen üres hostelben töltöttem az 
éjszakát, aztán másnap egy kisbusz átvitt a határ chilei oldalára, a 
Chile Chico nevű faluba, ahol a General Carrera-tó állta utamat.
Kikötői blues
Két lehetőségem volt: vagy az egész tavat megkerülhettem volna nyugatról
 (ez állítólag két nap, mivel csak földút van, és napi egy busz jár 
arra), vagy áthajózhattam a tavon egy utas- és autószállító kompon, 
amely szintén naponta egyszer teszi meg az utat. Az utóbbit 
választottam, arra számítva, hogy estére megérkezem Coyhaiquébe, a 
chilei Patagónia északi részének egyetlen városába. A jegypénztárban 
azonban közölték: az aznapi hajóra már minden jegy elfogyott. 
Valószínűleg úgy néztem a pénztárosnőre, mint akit bolti lopás miatt 
halálra ítélnek, mert szánakozóan azt javasolta, hogy menjek le a 
kikötőbe, és próbáljam meggyőzni a kapitányt, hogy engedjen fel a 
hajóra.

Volt még három óra az indulásig. Hideg volt, álltam a kikötőben, néztem a
 tavat, és elkezdtem érveket keresni. Hogy másnap reggel indul a 
repülőm. Hogy elfogyott a pénzem, és nem tudnék még egy éjszakát 
kifizetni a hostelben. Hogy tüdőgyulladást kaptam, és minél előbb 
kórházba kéne jutnom. Sajnos egyik érv sem tűnt túl meggyőzőnek – 
igazából nem volt semmi bajom, csak egy elkényeztetett európai voltam, 
aki személyes sértésnek vette, hogy olyasmit mondtak neki, ami 
mindennapos dolog Patagóniában: „ma már nem jutsz ki ebből a faluból, 
várjál holnapig".
Közben megérkezett még egy ember a kikötőbe, egy chilei srác, akinek 
szintén nem jutott már jegy. Bányamérnök volt, 14 napot dolgozott 
egyhuzamban egy környékbeli aranybányában, és minél előbb haza akart 
jutni Coyhaiquébe, mert nem szívesen töltötte volna az első szabadnapját
 egy hostelben. – Majd meglátjuk, hogy sikerül-e felszállnunk a hajóra –
 mondta – most ezen kár aggódni. Aztán elővette a gitárját, bluest 
játszott, és közben elkezdett esni a hó. Egy ismeretlen chilei sráccal 
álltam tehát a kikötőben a hóesésben, aki bluest gitározott, amíg azt 
vártuk, hogy kiderüljön, hány nap alatt jutunk el a legközelebbi 
városba. Igen, ez egy tipikus patagóniai pillanat volt.
A kapitány végre megérkezett, azonnal felmérte a helyzetet, legombolt 
rólunk fejenként 2000 pesót, és kérdés nélkül felengedett minket a 
kompra. A hajó három óra alatt tette meg a 30 kilométert a szél és a 
sziklák miatt. A fedélzeten gyerekek rohangáltak visítozva, és a 
korláton csimpaszkodtak – nézni sem bírtam, mert biztos voltam benne, 
hogy pillanatokon belül beleesnek a jeges vízbe, de a szülők nem 
törődtek velük. Aki erre lakik, az havonta legalább egyszer megteszi ezt
 az utat a komppal, valószínűleg a gyerekek is pontosan tudták, hogy 
meddig lehet felmászni a korlátra. Aki először lát az állomásra érkező 
metrót, ahogy elhúz a peronon álló gyerekektől fél méterre, valószínűleg
 ugyanúgy szívbajt kap, mint én a hajón. Aztán persze senkinek nem lesz 
semmi baja.

Tovább északnak a Déli Országúton
Estére sikerült megérkezni Coyhaiquébe, amely az elmúlt napok után olyan
 volt, mint egy igazi metropolisz. Ötvenezer lakossal, repülőtérrel és 
plázával rendelkezett, és ami a legfontosabb, innen indultak a buszok 
tovább, észak felé a Carretera Australon, a Déli Országúton.
Sajnos, amikor megérkeztem a városba, már be volt zárva a buszállomás, 
de az egyik kertben (!) megláttam néhány kisbuszt, a kertkapun meg egy 
kiragasztott papírt, hogy másnap reggel megy egy busz északra. Volt 
telefonszám is, felhívtam, és tíz perc múlva már ott is volt a busz 
tulajdonosa és sofőrje, Becker úr, hogy megvehessem tőle a buszjegyet az
 500 kilométerre északabbra fekvő, vicces nevű Futaleufú faluba.
A busz másnap reggel indult, a húsz utasa közül tíz helyi volt, tíz 
pedig turista, így Becker úr igyekezett mindenkinek a kedvére tenni. A 
megállókat úgy alakította, hogy a helyieknek a legkényelmesebb legyen 
(kis mellékutakra is bekanyarodott, hogy a házához a lehető legközelebb 
tegye le az utast), a turisták kedvéért pedig háromperces pihenőket 
iktatott be a turisztikai nevezetességeknél (mint például a híres 
Ventisquero Colgante, a Függő Gleccser), hogy tudjunk fotózni.

A kopár argentin oldallal szemben az Andok chilei oldala gyönyörű, 
haragoszöld színben pompázik. A Carretera Austral így olyan, mintha az 
ember több száz kilométer hosszan próbálna meg átkelni a Kárpátokon, de a
 hegyek csak nem akarnának elfogyni. A táj – fenyőerdők, kis tavak és 
faházak – lehetnének Erdélyben vagy a Magas-Tátrában is, az út pedig hol
 le van betonozva, hol nincs. Végig olyan érzésem volt, hogy mindjárt 
átérünk a hegygerincen, és a túloldalon visszaérkezünk a civilizációba. 
Ez nem történt meg, a Carretera Austral nem jut el Chile központi 
régiójáig: egy fjord miatt megszakad, és csak hajóval lehet továbbmenni.
Keresztül-kasul az argentin-chilei határon
Észak felé a másik opció, amit választottam, a Futaleufú-Osorno busz, 
amely reggel Chiléből indul, átmegy Argentínába, aztán este visszaér 
Chilébe, mert az argentin oldalon, a Ruta Cuarentán teszi meg azt a 
távot, amelyen Chilében hiányzik az út. Ez olcsóbb volt, mint a hajó, a 
hátránya viszont, hogy egy nap két határátkelésen és 
poggyászellenőrzésen kellett átesni, és mindkettő másfél órát tartott. 
Dél-Amerikának Schengen kell: az egész egyszerűen nem állapot, hogy a 
chilei vámosok még az ember szendvicsébe is beletúrnak gumikesztyűvel, 
annyira alaposan átnézik a poggyászt.

Ráadásul a buszsofőr sem volt olyan empatikus, mint Becker úr előző nap:
 fél órát álltunk egy szupermarket parkolójában, hogy az utasok 
nyugodtan bevásárolhassanak, a gyönyörű Nahuel Huapi-tónál viszont egy 
percre sem volt hajlandó megállni. Így jártam, maradt az ablakon át való
 fotózás. Aztán Osornóba értünk, átszálltam egy Santiagóba tartó buszra,
 és éjszaka letudtam a hátralevő 800 kilométert.
A buszon végig azon gondolkodtam (amíg el nem aludtam, persze), hogy 
megérte-e vajon ez a hosszú és kimerítő utazás, nem lett-e volna több 
értelme repülőre szállni. Aztán arra jutottam, hogy sokkal jobban jártam
 így, két okból is. Egyrészt felfogtam Patagónia méreteit és végtelen 
elhagyatottságát. Másrészt elhatároztam: egyszer, ha sokkal több időm és
 pénzem lesz, visszamegyek a lélegzetelállítóan szép Carretera 
Australra, és egy hónap alatt végigbiciklizek rajta.
A legendás országutakban az a jó, hogy ha még nem mentél rajtuk végig, 
akkor azért vonzanak, ha pedig már végigmentél rajtuk, akkor meg azért.
Soltész Béla
origo.hu
| 
 | 
 | 
Turner Daniel 1 hete új blogbejegyzést írt: Promóciós kódok értelmezése: mire figyeljünk a BetMatch akciók során?
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!