Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
turizmus 2013.01.06. | 13:48 Végigbuszoztam Patagóniát
A
többezer kilométeres szárazföldi utazásoknak különös vonzerejük van
azóta, hogy létezik alternatívájuk. Végigbuszozni Patagónián három és
fél nap alatt a Magellán-szorostól Santiago de Chiléig egyértelműen jobb
ötletnek tűnt, mint felszállni a repülőre. Pedig az utóbbi nemcsak
sokkal gyorsabb, de jóval olcsóbb is lett volna.
Ahogy azt már egy korábbi cikkemben megírtam, Patagónia a világ egyik
utolsó, zord határvidéke, ahol nem az ember, hanem a természet az úr.
Itt, a gyönyörű, vad Torres del Paine nemzeti parkban túráztam két évvel
ezelőtt, majd nekivágtam a végtelen pusztának észak felé, az Andok
argentin oldalán, a Ruta Cuarentán (40-es út). Ez a legendás út a
hatalmas ország teljes hosszában, a Magellán-szorostól egészen a
bolíviai határig húzódik. A patagóniai rész szinte teljesen lakatlan:
semmi sincs 700 kilométeren keresztül, csak a hideg, szeles, üres
puszta. Az út nagy részén nincs aszfalt, csak le van döngölve és zúzott
kővel van felszórva.
Amikor már a tizedik órája rázkódtam a buszon a világ legüresebb táján,
az jutott az eszembe, hogy milyen jó lenne, ha legalább néha
megszakítaná a monotóniát egy-egy falu. Nos, 700 kilométer alatt
egyetlen falu volt az úton, a tíz házból álló, elmondhatatlanul
nyomorult Bajo Caracoles (a név jelentése kb. Alsócsigás). Fogalmam
sincs, mivel foglalkoznak az ott élők, azon kívül, hogy megpróbálnak a
napi egy-két buszról leszédülő utasoktól pénzt lejmolni.
Estére végre megérkeztem Los Antiguosba, ami olyan volt, mint a
megváltás: legalább 1000 ember lakott ott, és volt növényzet is. Itt
leszáltam az argentin buszról, egy teljesen üres hostelben töltöttem az
éjszakát, aztán másnap egy kisbusz átvitt a határ chilei oldalára, a
Chile Chico nevű faluba, ahol a General Carrera-tó állta utamat.
Kikötői blues
Két lehetőségem volt: vagy az egész tavat megkerülhettem volna nyugatról
(ez állítólag két nap, mivel csak földút van, és napi egy busz jár
arra), vagy áthajózhattam a tavon egy utas- és autószállító kompon,
amely szintén naponta egyszer teszi meg az utat. Az utóbbit
választottam, arra számítva, hogy estére megérkezem Coyhaiquébe, a
chilei Patagónia északi részének egyetlen városába. A jegypénztárban
azonban közölték: az aznapi hajóra már minden jegy elfogyott.
Valószínűleg úgy néztem a pénztárosnőre, mint akit bolti lopás miatt
halálra ítélnek, mert szánakozóan azt javasolta, hogy menjek le a
kikötőbe, és próbáljam meggyőzni a kapitányt, hogy engedjen fel a
hajóra.
Volt még három óra az indulásig. Hideg volt, álltam a kikötőben, néztem a
tavat, és elkezdtem érveket keresni. Hogy másnap reggel indul a
repülőm. Hogy elfogyott a pénzem, és nem tudnék még egy éjszakát
kifizetni a hostelben. Hogy tüdőgyulladást kaptam, és minél előbb
kórházba kéne jutnom. Sajnos egyik érv sem tűnt túl meggyőzőnek –
igazából nem volt semmi bajom, csak egy elkényeztetett európai voltam,
aki személyes sértésnek vette, hogy olyasmit mondtak neki, ami
mindennapos dolog Patagóniában: „ma már nem jutsz ki ebből a faluból,
várjál holnapig".
Közben megérkezett még egy ember a kikötőbe, egy chilei srác, akinek
szintén nem jutott már jegy. Bányamérnök volt, 14 napot dolgozott
egyhuzamban egy környékbeli aranybányában, és minél előbb haza akart
jutni Coyhaiquébe, mert nem szívesen töltötte volna az első szabadnapját
egy hostelben. – Majd meglátjuk, hogy sikerül-e felszállnunk a hajóra –
mondta – most ezen kár aggódni. Aztán elővette a gitárját, bluest
játszott, és közben elkezdett esni a hó. Egy ismeretlen chilei sráccal
álltam tehát a kikötőben a hóesésben, aki bluest gitározott, amíg azt
vártuk, hogy kiderüljön, hány nap alatt jutunk el a legközelebbi
városba. Igen, ez egy tipikus patagóniai pillanat volt.
A kapitány végre megérkezett, azonnal felmérte a helyzetet, legombolt
rólunk fejenként 2000 pesót, és kérdés nélkül felengedett minket a
kompra. A hajó három óra alatt tette meg a 30 kilométert a szél és a
sziklák miatt. A fedélzeten gyerekek rohangáltak visítozva, és a
korláton csimpaszkodtak – nézni sem bírtam, mert biztos voltam benne,
hogy pillanatokon belül beleesnek a jeges vízbe, de a szülők nem
törődtek velük. Aki erre lakik, az havonta legalább egyszer megteszi ezt
az utat a komppal, valószínűleg a gyerekek is pontosan tudták, hogy
meddig lehet felmászni a korlátra. Aki először lát az állomásra érkező
metrót, ahogy elhúz a peronon álló gyerekektől fél méterre, valószínűleg
ugyanúgy szívbajt kap, mint én a hajón. Aztán persze senkinek nem lesz
semmi baja.
Tovább északnak a Déli Országúton
Estére sikerült megérkezni Coyhaiquébe, amely az elmúlt napok után olyan
volt, mint egy igazi metropolisz. Ötvenezer lakossal, repülőtérrel és
plázával rendelkezett, és ami a legfontosabb, innen indultak a buszok
tovább, észak felé a Carretera Australon, a Déli Országúton.
Sajnos, amikor megérkeztem a városba, már be volt zárva a buszállomás,
de az egyik kertben (!) megláttam néhány kisbuszt, a kertkapun meg egy
kiragasztott papírt, hogy másnap reggel megy egy busz északra. Volt
telefonszám is, felhívtam, és tíz perc múlva már ott is volt a busz
tulajdonosa és sofőrje, Becker úr, hogy megvehessem tőle a buszjegyet az
500 kilométerre északabbra fekvő, vicces nevű Futaleufú faluba.
A busz másnap reggel indult, a húsz utasa közül tíz helyi volt, tíz
pedig turista, így Becker úr igyekezett mindenkinek a kedvére tenni. A
megállókat úgy alakította, hogy a helyieknek a legkényelmesebb legyen
(kis mellékutakra is bekanyarodott, hogy a házához a lehető legközelebb
tegye le az utast), a turisták kedvéért pedig háromperces pihenőket
iktatott be a turisztikai nevezetességeknél (mint például a híres
Ventisquero Colgante, a Függő Gleccser), hogy tudjunk fotózni.
A kopár argentin oldallal szemben az Andok chilei oldala gyönyörű,
haragoszöld színben pompázik. A Carretera Austral így olyan, mintha az
ember több száz kilométer hosszan próbálna meg átkelni a Kárpátokon, de a
hegyek csak nem akarnának elfogyni. A táj – fenyőerdők, kis tavak és
faházak – lehetnének Erdélyben vagy a Magas-Tátrában is, az út pedig hol
le van betonozva, hol nincs. Végig olyan érzésem volt, hogy mindjárt
átérünk a hegygerincen, és a túloldalon visszaérkezünk a civilizációba.
Ez nem történt meg, a Carretera Austral nem jut el Chile központi
régiójáig: egy fjord miatt megszakad, és csak hajóval lehet továbbmenni.
Keresztül-kasul az argentin-chilei határon
Észak felé a másik opció, amit választottam, a Futaleufú-Osorno busz,
amely reggel Chiléből indul, átmegy Argentínába, aztán este visszaér
Chilébe, mert az argentin oldalon, a Ruta Cuarentán teszi meg azt a
távot, amelyen Chilében hiányzik az út. Ez olcsóbb volt, mint a hajó, a
hátránya viszont, hogy egy nap két határátkelésen és
poggyászellenőrzésen kellett átesni, és mindkettő másfél órát tartott.
Dél-Amerikának Schengen kell: az egész egyszerűen nem állapot, hogy a
chilei vámosok még az ember szendvicsébe is beletúrnak gumikesztyűvel,
annyira alaposan átnézik a poggyászt.
Ráadásul a buszsofőr sem volt olyan empatikus, mint Becker úr előző nap:
fél órát álltunk egy szupermarket parkolójában, hogy az utasok
nyugodtan bevásárolhassanak, a gyönyörű Nahuel Huapi-tónál viszont egy
percre sem volt hajlandó megállni. Így jártam, maradt az ablakon át való
fotózás. Aztán Osornóba értünk, átszálltam egy Santiagóba tartó buszra,
és éjszaka letudtam a hátralevő 800 kilométert.
A buszon végig azon gondolkodtam (amíg el nem aludtam, persze), hogy
megérte-e vajon ez a hosszú és kimerítő utazás, nem lett-e volna több
értelme repülőre szállni. Aztán arra jutottam, hogy sokkal jobban jártam
így, két okból is. Egyrészt felfogtam Patagónia méreteit és végtelen
elhagyatottságát. Másrészt elhatároztam: egyszer, ha sokkal több időm és
pénzem lesz, visszamegyek a lélegzetelállítóan szép Carretera
Australra, és egy hónap alatt végigbiciklizek rajta.
A legendás országutakban az a jó, hogy ha még nem mentél rajtuk végig,
akkor azért vonzanak, ha pedig már végigmentél rajtuk, akkor meg azért.
Soltész Béla
origo.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!