Természet: Vasútvonalak a Tátrában egykor és ma – II. rész

Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 775 fő
  • Képek - 16510 db
  • Videók - 6952 db
  • Blogbejegyzések - 16746 db
  • Fórumtémák - 13 db
  • Linkek - 34 db

Üdvözlettel,

TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 775 fő
  • Képek - 16510 db
  • Videók - 6952 db
  • Blogbejegyzések - 16746 db
  • Fórumtémák - 13 db
  • Linkek - 34 db

Üdvözlettel,

TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 775 fő
  • Képek - 16510 db
  • Videók - 6952 db
  • Blogbejegyzések - 16746 db
  • Fórumtémák - 13 db
  • Linkek - 34 db

Üdvözlettel,

TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 775 fő
  • Képek - 16510 db
  • Videók - 6952 db
  • Blogbejegyzések - 16746 db
  • Fórumtémák - 13 db
  • Linkek - 34 db

Üdvözlettel,

TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

 

A ma is ismert tátrai vasútvonalakon kívül a hőskorban több, különböző okokból (elsősorban pénzügyi források híján, más esetekben környezetvédő szervezetek tiltakozása miatt) meg nem valósult terv és elképzelés is napvilágot látott a Tátra vasútvonalakkal történő behálózása ügyében. 
1895-ben Pfinn József vetette fel egy, a Tengerszem-csúcsra vezető turista-vasút építésének a tervét. A terv szerint a Csorbai-tótól a Békás-tavakig fogaskerekű vasút, míg innen a Hunfalvy-hágóig kötélpálya vezetett volna. 1896-ban a tervek annyiban módosultak, hogy a Csorbai-tó alatti csárdától a Menguszfalvi-völgyben haladva a Poprádi-tóig mint helyiérdekű vasút épült volna meg. Innen fogaskerekűként ért volna fel a Békás-tavakhoz, és a tavaktól 1200 m-re, 2200 m magasságban ért volna vé­get. Innen kötélpályán tervezték a feljutást a Hunfalvy-hágóra, amelyről gyalogosan kb. 30 perc alatt a Tengerszem-csúcsra lehet jutni. A vasút vonalán 3 állomást terveztek: a Poprádi-tónál, a Békás-tavaknál, valamint a Hunfalvy-hágón, ez utób­bit nagyszabású szállodával. Az MKE reményei szerint 2-3 év alatt befejezték volna az építést. Az előkészítő munkálatok azonban 1896 végén megtorpantak, s az idő múltával ez a talán kissé korai terv szép lassan feledésbe merült.

1888-ban Róth Márton iglói gimnáziumi tanár, a tátrai menedékházak és útépítések ügyének élharcosa vetette fel a Magas-Tátra egy kilátócsúcsára építendő meteorológiai obszervatórium fel­építésének tervét, s ennek helyéül a Nagyszalóki-csúcsot javasolta. Az MKE által támogatott tervet tudományos és idegenforgalmi célból is szükségesnek tartották, ezzel egyidőben a csúcsra fogaskerekűt vagy drótkötélpályát, az építendő obszer­vatórium mellé pedig menedékház felépítését tervezték. A későbbiekben aztán a Tarajkára vivő siklóvasút meghosszabbításával együtt tervezték a felépítését, melynek anyagi feltételeit részben közadakozásból kívánták megteremteni. 1906-ban a Magyar Földrajzi Társaság már nevet is adott a majdani állomásnak (Bólyai obszervatórium). 1909-ben aztán Téry Ödön javaslatára a Gerlachfalvi-csúcsot je­lölték meg lehetséges helyszínként, amire a Felkai-völgyből sodronykötélpályán le­hetett volna feljutni. Mivel azonban a felépítése céljából indított gyűjtés csekély eredménnyel zárult, az obszervatórium, s vele együtt a siklóvasút építésének terve lassacskán elszunnyadt.

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu