Vallási emlékhelyek
Majki premontrei prépostság és kamalduli remeteségA
premontrei szerzetesrend valószínűleg az Árpád-háziakkal és a
rendalapító NORBERT apáttal is rokonságban álló HARTWIK püspöknek –
SZENT ISTVÁN nagyobbik legendája írójának – köszönhette azt a
támogatást, amelynek eredményeként a 12. században sorra létesültek a
rend monostorai Magyarországon. Ezek közül a Vértes északi részén, a
Csák-nemzetség birtokán felépült majki prépostság volt az egyik
legjelentősebb. Akkori jelentőségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy
hiteles helyi teendőket is ellátott, vagyis hatósági megbízás alapján
közhiteles iratokat (okleveleket, végrendeleteket) állított ki.
Első okleveles említése 1235-ből, az utolsó pedig 1516-ból származik. A köztes időben gyakran
előfordult
különböző okiratokban, amelyek főleg birtokaikról rendelkeztek. 1388.
október 25-től november 4-ig ZSIGMOND király és felesége MÁRIA királyné a
Vértesben tartózkodott. Majkról keltezett oklevelei bizonyítják, hogy a
premontreiekhez is ellátogatott. 1495-ben LŐRINCZ, majki prépost több
más tanúval együtt jelen volt, amikor II. ULÁSZLÓ király ÚJLAKI
LŐRINCnek adományozta Gesztes várát. A török időkben a szerzetesek
elmenekültek a kolostorból, és azt a tatai várbirtokhoz csatolták.
A
sűrű tulajdonosváltást követően új fejezet kezdődött a hely
történetében, amikor 1727-ben gróf ESTERHÁZY JÓZSEF kezébe került
Majkpuszta, aki azt az olasz kamalduli barátok rendelkezésére
bocsátotta. A korábbi épületek romjai helyén hamarosan megkezdődött az
osztrák ANTON PILGRAM tervei és középkori olasz minta szerinti, a rend
ősi reguláinak megfelelő építkezés. Az alapító kegyúr arra is engedélyt
adott, hogy Oroszlánkő és Gesztes vár romjait, és a vértesszentkereszti
monostor köveit az építési munkálatokhoz felhasználják. A remeteség
létrehozását az Esterházyakon kívül még 16 főúri család támogatta
egy-egy remetelak állításával. A három sorban felépített cellaegyüttest a
kamalduliak védőszentjéről, Nepomuki Szent Jánosról elnevezett barokk
stílusú templom, és az apátsági főépület egészítette ki. A templom az
1800-as évek első felében leégett, köveit az oroszlányi evangélikus
templom építéséhez használták fel. A helyreállítások során csak a
harangtornyot sikerült megmenteni. A falakon kívül, az erdőben emelt
celli Mária-kápolna viszont ma is áll.
A remeteség főépületének
középső részén a perjel rezidenciája volt. Itt kaptak szállást a
vendégek és átutazók, és itt alakították ki a közös ebédlőtermet. A
szabályos rendben sorakozó, az építtető családok címerével díszített
remetelakok utcát alkotnak, amely hűen adja vissza a kamalduliak zárt
életének, de együvé tartozásának hangulatát. Mindegyikben hálószoba, a
munkavégzéshez szolgáló műhely, élelmiszerek és egyéb anyagok tárolására
alkalmas kamra, valamint a hitélet gyakorlásához szükséges, oltárral
ellátott, freskókkal díszített miniatűr kápolna állt egy-egy remete
rendelkezésére. Minden házhoz kis kert tartozott. A magas kőkerítéssel
körülvett házban és annak apró udvarában morzsolgatták le életüket a
cellák lakói. A szigorú némasági fogadalmat tett szerzetesek
szomszédaikat nem láthatták, egymással szót nem válthattak.
Életrendjüket a Nap járásához igazították. Napjaik kertjük művelésével, a
termékek feldolgozásával, kegy- és egyházművészeti tárgyak
készítésével, elmélkedéssel és szigorú önvizsgálattal teltek.
Beszélgetésre évente két alkalommal, a nagy egyházi ünnepeken volt
lehetőségük. Ekkor a kolostor pompásan díszített ebédlőjében összegyűlve
húst és vizezett bort fogyaszthattak, búcsújáráskor pedig gyóntatói
feladatokat is elláttak.
A remeteség sorsa drámai fordulatot
vett, amikor II. JÓZSEF feloszlatta a rendet, mivel szigorú némasági
fogadalmat tett szerzetesei nem végeztek oktató vagy betegápoló
tevékenységet. ESTERHÁZY MÓRIC a nagy főépületet vadászkastéllyá
alakította át, a kastélyt övező területet pedig angolparkká varázsolták.
A II. világháború után a remetelakok bányászlakásokként szolgáltak.
A helyreállított épületegyüttes és az egyik remetelakban berendezett múzeum egyaránt látogatható.
Szent Ferenc-kápolna (Csákvár)A
csákvári Esterházy-kastély parkjának félreeső pontjain egykor kis
lakok, pihenőházak, emlékművek álltak, melyeket a családtagok
ajándékoztak egymásnak ünnepekre, évfordulókra.
Az egyik első
ilyen építmény az Allé-erdőben emelt Török-torony volt, melyet 1797-en
ESTERHÁZY JÁNOS gróf építtetett feleségének, Anna-napra. A nyolcszög
alaprajzú, ívelt terméskő lépcsőházzal rendelkező épület ajtaját nap,
félhold és csillagok díszítették. Tetején faoszlopos, hegyes,
sátortetejű kis csarnok emelkedett, csúcsán török félholddal. Az
oszlopok és a tetőszerkezet mintázatában található zöld és fehér színek a
padisah színei voltak. Bútorzata bőrpárnákból állt.
Később
tetejét alacsonyabbra építették és kicsiny harangtorony került rá.
1945-ig Szent Eustachius-kápolnaként működött. A park többi épületéhez
hasonlóan sorsát nem kerülhette el, és az évek során teljesen
lepusztult. Felújítását 1998-ban kezdte meg műemlékvédelmi programjának
keretén belül a Pro Vértes Természetvédelmi Közalapítvány. A Szent
Ferenc ökumenikus kápolnaként felszentelt épület ma családi
rendezvények, esküvők, keresztelők romantikus színhelye.
A
kápolna körüli réten és erdőben gazdag növény- és állatvilágot
figyelhetünk meg. Látni, hallani az odúlakó, trillázó, csengőhangon
éneklő kék cinegét és a hangos, kacagó hangjáról könnyen felismerhető
zöld küllőt. Lábunk előtt ijedten röppen fel a talajon vagy
talajközelben fészkelő vörösbegy, a fák odvaiban pedig közép fakopáncs
költ.
Vértesszentkereszti bencés apátságA
bencések szokása szerint lakott területtől távol, egy magaslatra épült,
vörösmárvány díszei után egykor „vörös kolostornak" is nevezett
épületegyüttes töröktől dúlt, lakosságtól széthordott állapota ellenére
is megkapó látványt nyújt, és hazánk egyik legszebb román kori
műemlékmaradványa.
1146-ban
keltezett első írásos feljegyzése a Csák nemzetségből származó UGRINt
nevezi meg a monostor alapító és adományozó kegyurának. Az apátság 13.
századi fénykorában épült, román kori templomának építészeti
megoldásaiban már megjelenik a korai gótika is. Később az apátság
befolyása csökkenni kezdett, birtokosai többször váltották egymást,
melynek eredményeként a 14-15. század fordulójára a bencés szerzetesek
elhagyták.
MÁTYÁS király pápai beleegyezéssel a dominikánusoknak
juttatta az uradalmat, akik ekkorra már – missziós alaptevékenységük
mellett – a pápától engedélyt kaptak világtól elvonult, elmélkedő
hivatásgyakorlásra is. A domonkosok 16. század első feléig tartó
építkezését, átalakítási munkáit nem a szépségre való törekvés, hanem a
szerénység és a célszerűség jellemezte. A kolostorban az életet a török
pusztítás szüntette meg.
A 18. században a növényi ornamentikával
díszített, faragott oszlopfőket, állatalakos töredékeket, csúcsíves
ablak- és kapukeret-köveket az Esterházyak a tatai és a csákvári
kastélyukba szállíttatták, ahol a kor divatja szerint romantikus
műromokat építtettek belőlük. Számos faragott követ a tatai múzeumban
őriznek.
Történelmi emlékhely
Kápolnapuszta
Aki
a mai Kápolnapuszta felé kirándul, az erdőben egy kis temetőre bukkan.
Az elcserjésedett területen a mohlepte sírok feliratai között a
halálozás dátuma sok esetben egy napra esik. Ennek okára az egykori kis településen lezajlott szörnyű eseményre emlékezve kaphatunk választ.
1944
őszén a németek által Csákvár határában felépített katonai repülőtérnek
a Balatontól a Dráváig hózódó Margit-vonalért folytatott csatákban
fontos szerep jutott. Nem volt tehát véletlen, hogy a szovjet csapatok
1944. december 24-én támadást indítottak a Móri-rok–Vértes vonalon
kiépített német állások ellen. A támadás lendülete azonban megtört, és
Csákvár környékén három hónapra állófront alakult ki.
A Gánttól
négy kilométerre fekvő Kápolnán abban az időben húsz, zömmel sváb család
élt. 1944 őszén, majd attól kezdve rendszeresen orosz partizánok
jelentek meg élelmet szerezni, és vérfürdővel fenyegettek, ha elárulják
őket. Az itt élők 1944 karácsonyáig hallgattak, majd feljelentést tettek
a csendőrségen. Az egyik partizánt sikerült elfogni, aki azonban a Mór
felé vezető úton el tudott menekülni. A visszaemlékezők szerint ő tért
vissza a 2. ukrán front felderítő zászlóaljával 1945. március 16-án. Az
összes helybeli férfit, és azt a két, civilbe öltözött magyar katonát is
megölték, akik a pincéből lőttek vissza rájuk. Kápolna így férfi nélkül
maradt, az asszonyok és a gyermekek nagy részét pedig kitelepítették.
Kommentáld!