Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A 16. század Titanicjaként is emlegetett hadihajó a dél-angliai Portsmouth partjai előtt, a király szeme láttára süllyedt el 1545. július 19-én, a franciákkal vívott tengeri csatában, máig sem ismert okokból.
Fotó: archaeology.co
A korabeli beszámolók szerint, az akkor már 34 éves hajó éppen tüzérségi párbajt vívott egy francia hadihajóval, amikor megdőlt, és rövid idő alatt eltűnt a vízfelszín alatt, több mint ötszáz matrózt, tisztet, katonát, hajósinast és egy kutyát magával rántva a hullámsírba.
A partra 35 túlélő tudott kivergődni.
A katasztrófa okairól máig folyik a tudományos vita. Az egyik nézet szerint egy nagyon jól irányzott francia ágyúgolyó üthetett végzetes léket a vízvonal alatt, a másik szerint a hadianyaggal és más felszereléssel túlterhelt Mary Rose-t éppen a legrosszabb pillanatban, éles forduló közben érhette egy erős széllökés oldalról, ami felborítva a hajót.
A roncsot 1836-ban már felfedezték, ám az akkori technika a kiemelést még nem tette lehetővé. Az igazi kutatómunka több mint száz évvel később, 1965-ben kezdődött, de a feltárás és a kiemelés tényleges előkészületeihez csak 1979-ben fogtak hozzá a szakértők.
A következő három évben 19 ezer tárgyat hoztak a felszínre a búvárok, majd 1982-ben a hajó viszonylagos épségben maradt bal oldalát is sikerült egyben kiemelni. A kiemelést annak idején becslések szerint 60 millióan nézték élőben, világszerte.
A Mary Rose már nem sokkal később megtekinthető volt egy ideiglenes múzeumban, az 500 éves hajó végső otthona azonban most készült el, 35 millió fontos (12 milliárd forintos) beruházással Portsmouth kikötőnegyedében, néhány méterre attól a helytől, ahol a Mary Rose-t építették.
Látható itt az ágyútól a konyhai eszközökön és a hajóács
felszerelésein át a legénység személyes tárgyakig minden, ami a
Tudor-korszak angol haditengerészetére jellemző volt.
A megtalált emberi maradványok és a modern számítógépes technika segítségével a kutatók az egykori személyzet néhány tagjának hasonmását is elkészítették és kiállították.
David Starkey történész, a Tudor-éra világszerte elismert kutatója egyenesen "angol Pompejinek" nevezi a Mary Rose maradványait, utalva a Vezúv kitörése által az I. században eltemetett és a vulkáni hamu által konzervált itáliai városra
Forrás: Kertész Róbert/ MTI
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!