Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Biológus, könnyű légi jármű pilóta, természetfotós, alpinista, környezetvédő és 11 könyv szerzője.
Matevž Lenarčič már többször körberepülte a Földet, de nem pusztán a kaland kedvéért; a magasból készített fotóiból ismeretterjesztő könyvek készülnek, egy speciális mérőeszköz, az etalométer segítségével pedig a légköri szennyezőanyagokról gyűjt adatokat a klímakutatók számára. A szlovén pilótával 2015. október végén, Budapesten volt alkalmunk beszélgetni.
Axel Heiberg-sziget, Kanada
Hogyan lett biológusból légi fotós?
Mindig is
szerettem a szabadban lenni, sokat barangoltam az Alpokban és fotóztam a
természeti kincseket. Biológusként végeztem és öt évig ezen a területen
dolgoztam, de hiányoztak a kalandok, a labormunkáknál nagyobb kihívást
jelentő feladatok. Még egyetemi éveim alatt kezdtem hegyet mászni, a
túrákról pedig riportokat és fényképeket készítettem, amiből el is
tudtam tartani magam. Tíz-tizenöt éven át komolyan csináltam a
hegymászást és annyira elvarázsoltak a magaslatok, hogy kipróbáltam a
siklóernyős repülést is.
Siklóernyőzés közben is fotózott?
Nos, az már
nem volt olyan egyszerű. Éppen ezért döntöttem úgy, hogy repülőgép
vezetői engedélyt szerzek és pilóta leszek. Minden áron szerettem volna
légi felvételeket, azokból pedig különleges ismeretterjesztő könyveket
készíteni.
Québec, tartomány kanada keleti részén
Miben más a légi fotózás?
Rengeteg klassz és
egyedi képpel találkozik ma az ember köszönhetően a jobbnál jobb
minőségű fényképezőgépeknek és digitális kameráknak, ugyanakkor egyre
nehezebb valami újat alkotni. A légi fotózás azonban más. Mivel több
ezer méter magasról sokkal több mindent belátni, teljesen új nézőpontból
ismerhetek meg olyan területeket vagy tájakat, amelyeket két lábon már
számtalanszor bejártam és megismertem. Odafentről van még bőven mit
felfedezni és megörökíteni. A fotóknak azonban nem csak a magával ragadó
tájak bemutatása a célja. Ha az időjárás is kedvez, olyan
perspektívából láthatom a településeket és az ipari területeket is, mint
senki más. A kötetek összeállításakor is ügyelek arra, hogy felhívjam
az emberek figyelmét a környezetszennyezés problémájára, ezért nem
mindig a „legszebb” tájképek kerülnek az oldalakra, hanem a valóság.
A nagygépeket hamar leváltotta ultrakönnyű repülőgépekre. A környezetbarát működés miatt?
Mindig
is szívügyemnek tartottam a környezetvédelmet és természetesen a
költséghatékonyság sem utolsó szempont. 2012-ben az első GreenLight
WorldFlight utam során 91 ezer kilométert repültem egy 290 kilogrammos
Pipistrel Virus-SW914 géppel. A cél az volt, hogy a világ legkönnyebb
háromtengelyes légi járműjével a lehető legkisebb fogyasztással tegyek
meg egy-egy távot (4-5 óra egy huzamban), és közben felvételeket
készítsek egy egyedi képeskönyvhöz a Föld vizeiről. Nem utolsó sorban
pedig klímakutatókkal együttműködve igyekeztem demonstrálni, hogy egy
könnyű repülőgép is szolgálhat értékes információkkal a feketeszén és a
fényelnyelő széntartalmú aeroszolok légköri koncentrációjáról, azok
regionális heterogenitásáról és egyéb tulajdonságairól. Olyan
területeken is végeztem méréseket, ahol azelőtt még senki sem: többek
között Afrikában, az Antarktiszon, vagy az Atlanti-óceán és a
Csendes-óceán felett.
Északi-sarkvidék
A tudósok szerint a következő években a tengerszint
egyméteres emelkedésére lehet számítani, ennek egyik oka az egyre
nagyobb mértékű szénkibocsátás. Útjai során mennyire érzékelte ezt a
súlyos problémát?
A feketeszén egy olyan „rövidtávú”
szennyezőanyag, amely igen nagy távokat tesz meg és légköri
előfordulása. A szén-dioxid az üvegházhatás legfőbb kiváltó oka. A North
Pole Flight során felfedeztük, hogy az Északi-sarkon lévő mennyiség
Svédországból és Oroszországból érkezik. A feketeszén elégetéséből
származó szennyezőanyag légköri koncentrációjáról és a forráshelyekről
még nincs elegendő adat, egy könnyűrepülőgéppel viszont pont olyan
magasságban (3000-4000 m) lehet mérni, ami pótolhatja ezt a
hiányosságot. Amikor egy kis szigeten landoltam Észak-Norvégia mellett,
ahol -25 fok volt, míg az Északi-sarkon -11, ez a 14 fokos
hőmérsékletkülönbség pedig aggodalomra ad okot. Amint elegendő
információnk lesz a szennyezőanyagok légköri előfordulásáról, jobban
fogjuk tudni azt is, hogy hogyan oldhatjuk meg a regionális
légszennyezés okozta globális felmelegedés problémáját. A következő
projekthez módosítottuk a könnyű repülőgépet, hogy beépíthessünk egy
Grisa Močnik fizikus által kifejlesztett műszert, az úgynevezett
aethalometert. Ez a szénrészecskék abszorpcióját, az aeroszol optikai
tulajdonságait mérhetjük különböző hullámhosszokon. A hullámhossztól
függő felszívódás pedig lehetővé teszi, hogy a
feketeszén-koncentrációnak két fő forrását, a biomasszát és a fosszilis
tüzelőanyagok elégetését meghatározzuk.
Longyearbyen a Norvégiához tartozó Spitzbergák fővárosa.
Mennyire kockázatos egy ultrakönnyű repülőgéppel ilyen nagy távolságokat megtenni? Került már veszélyhelyzetbe? Sokan
félnek a repüléstől, de a rizikó kérdése elég relatív, hiszen bármikor
bármi megtörténhet. Természetesen az is benne van a pakliban, hogy a
motor leáll éppen az óceán fölött, de egy autó is elüthet minket a
zebrán átkelve. Minden a nézőponton múlik, és azon, hogy mennyire hiszel
a sorsban…
Persze egy csomó kihívással kell szembenézni a repülés
során, hiszen a gépnek szélsőséges hőmérsékletingadozásokhoz és
magasságokhoz kell alkalmazkodnia, miközben az üzemanyag-fogyasztásnak
minimálisnak kell maradnia. (Jelenlegi, Dynamic WT9 repülőgépemmel 16
km-t teszek meg egy litert üzemanyaggal). Vannak ugyanis 4000 kilométert
meghaladó útszakaszok is, szóval oda kell figyelni, hogy mennyi plusz
súlyt cipelsz. De a repülőgépet gyártó szakemberek ügyelnek minden apró
részletre a fejlesztés során.
Minden repülőgép, amely a saját
minimális és maximális sebességértéke között halad, biztonságosan repül.
Ha ez az érték a minimális repülési sebesség alá esik, akkor lezuhansz.
A másik véglet pedig az, hogy a gép szétesik a gyorsaságtól. Az én
gépem 70 és 200 km/óra közötti sebességgel tud haladni, ami egy igen
széles skála. Éppen ezért nagyon könnyű betartani a megfelelő repülési
sebességet.
Az időjárás viszont sokszor váratlanul közbeszólhat, és
olyankor a terveket átírva irányt kell változtatni. Előfordult, hogy
megrekedtem valahol és hetekig nem tudtam tovább indulni, de olyan is
volt, hogy egy sivatag felett meghibásodott a motor. Szerencsére elég
közel voltam egy repülőtérhez, ahol sikeresen landoltam. A fedélzeten
természetesen folyamatos összeköttetésben vagyok a kollégáimmal, akik
navigálnak, tájékoztatnak és segítenek a bajban. Nincsenek mindig
pontosan megtervezett leszállóhelyek, mivel tudjuk, hogy mennyire
kiszámíthatatlanok ezek a küldetések.
Akkor az már biztosan nem okoz gondot, hogy a gép irányítása közben fényképeket is készítsen?
A
térdeimmel már rutinosan tudok kormányozni, hogy közben elkaphassak
egy-egy jó pillanatot. Még jó, hogy odafent nincsenek se közlekedései
lámpák, se rendőrök, így senki nem akadályozhat a munkámban.
Mit lehet tudni a jövő márciusban kezdődő kampányról?
Jövőre
ismét egy világkörüli, 45 ezer kilométeres útra indulok – érintve
többek között Lisszabont, Orlandót, Mauit, Phuketet és Teheránt, hogy
egy hosszabb távú, négyéves kutatáshoz gyűjtsek adatokat. A GreenLight
WorldFlight csapata olyan lelkes és elhivatott kutatókból, mérnökökből
és pilótákból áll, akik egyrészt saját zsebből, másrészt szponzorok
segítségével finanszírozzák ezeket kezdeményezéseket.
Ungava-öböl, Kanada
Hogyan készül erre a világkörüli útra?
Igen
időigényes és összetett feladat felkészülni egy ilyen projektre,
ráadásul az egyes országokban más-más szabályok vonatkoznak az
ultrakönnyű repülőgépek használatára, ezért külön gondot kell fordítani
az engedélyek beszerzésére. Szerencsére az internet nagyban megkönnyíti a
dolgunkat, nélküle mindez sokkal tovább tartana.
Az út során
egyébként közölni fogjuk a követőkkel a legfontosabb információkat a
www.worldgreenflight.com oldalon. Bízunk benne, hogy ezekkel a
kampányokkal változás indul a tudományos mérések terén és a közeljövőben
több nagyobb volumenű kutatás is kezdetét veheti. Jó lenne, ha a
nemzetek végre nem az egymással való versenyzésre, hanem az összefogásra
és a globális felmelegedés problémájának megoldására fordítanák
energiájukat és eszközeiket.
Matevž Lenarčič 2016 márciusában indul ismét útnak, hogy ultrakönnyű repülőgépén bejárva a Földet adatokat gyűjtsön a légkör aeroszoltartalmáról és a szénpor koncentrációjáról.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!