Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
          Csatlakozz te is közösségünkhöz,        
        Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.      
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
          Csatlakozz te is közösségünkhöz,        
        Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.      
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
          Csatlakozz te is közösségünkhöz,        
        Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.      
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
          Csatlakozz te is közösségünkhöz,        
        Szeretettel köszöntelek a Természet baráti kör közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz,s máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.      
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
TERMÉSZET BARÁTI KÖR vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
 
Bejelentkezés
múltidéző 2012.08.20. | 19:57 István király és kora (997–1038) 2.
István felkészül a harcra
István nagyfejedelem már uralkodásának kezdetén a fejedelemségért 
folytatott küzdelemben kénytelen volt leszámolni idősebb rokonával, a 
trónkövetelő Koppány vezérrel. Amikor Géza nagyfejedelem 997-ben 
eltávozott az élők sorából, István mellett erős katonai erő 
csoportosult, magyar csapatok, német (sváb és bajor) lovagok és egy 
besenyő sereg is.
A hadsereg parancsnoka, Vecelin német, „alaman” származású volt. A 
testőrség parancsnokai: Hont és Pázmán, szintén németek. E csapatok és
 a lovagok katonai erejére szükség volt, mert a keresztény apa-fiú 
hatalomöröklés, az elsőszülöttségi jog ütközött az ősi magyar pogány 
joggal, amely szerint a jogos trónörökös mindig az Árpád nemzetség 
legidősebb tagja. Koppány vezér e minőségben követelte magának a 
nagyfejedelemség fölötti hatalmat.
Az elkerülhetetlen polgárháború, a katonai összecsapás küszöbén István 
nagyfejedelmet Esztergomban nyugati, azaz német szokásnak megfelelően 
ünnepélyesen övezték fel karddal, ezzel jelezve a fegyverforgatásra 
való érettségét, rátermettségét, ugyanakkor gondoskodtak testi épségének
 megvédéséről is. Idézzük az 1358-ban összeállított Képes Krónikát: 
„seregét összegyűjtvén az ellenség ellen indult, a Goron (Garam) folyó 
mellett övezték fel először karddal, és itt testőreiül két főembert 
állított, Huntot és Pázmánt… seregének fejévé és vezérévé… Vencelinust 
tette meg”.
A krónika szerint a csapatok elindulása előtt István egyházi ceremónián 
kérte Isten áldását: „összehívta főembereit, és Szent Márton hitvalló 
közbenjárásával az isteni irgalom segítségéért könyörgött”. István 
nagyfejedelem, miután a kellő előkészületeket megtette, Koppány vezér 
ellen vonult. A krónika szerint: „Szent István király… ifjú korában 
dicső háborút vívott a vitéz és nagyhatalmú Kupán vezér ellen”.
Ősi szokások védelmében
A Képes Krónika Koppányról úgy tudja, hogy „Géza fejedelemnek életében a
 hercegi méltóságot viselte”. Somogyország uraként Koppány uralmi 
központja Somogyváron volt. Az általa birtokolt terület, hercegség a 
Balatontól délre húzódott, és magában foglalta a Dráván túli területeket
 is. Érthető módon az ősi hagyományokhoz ragaszkodók, az István-ellenes 
erők a nagy hatalmú Koppány-vezérben látták azt az erőt, amely mellett 
érdemes felsorakozniuk, harcolniuk érdekeik védelmében. Mivel Koppány 
habozás nélkül hajlandó volt fegyvert fogni Géza fejedelem birtokának, 
országának örökléséért, egyértelműen mutatja, hogy ő ezt az ősi 
szokásjog alapján törvényesnek tartotta. Felháborítja Géza döntése, 
amely szerint a nagyfejedelemséget fiára, Istvánra hagyta.
Koppány olyan vezér, aki ragaszkodik az ősi hagyományokhoz. Erre utal az
 a feljegyzés is, hogy Géza nagyfejedelem özvegyét is feleségül kívánta 
venni. Szó sincs vérfertőző házasságról, ahogy ezt a keresztény krónikák
 tálalják, hanem arról, hogy a sztyeppei szokásjog (levirátus) alapján 
ezt kellett tennie. Aki nem ismeri e szokásjogot, elborzadva és 
értetlenkedve olvashatja a Képes Krónikában, hogy: „Geycha fejedelem 
halála után Cupán vérfertőző házassággal akarta magához kötni Szent 
István anyját”. Ugyanakkor a hatalmi harc természetes velejárója volt az
 ellenfél megsemmisítése is: „meg akarta gyilkolni Szent Istvánt, és 
hercegségének területét saját hatalma alá akarta vetni”. Teljesen 
érthető az is, hogy az Istvánról szóló legenda megrovóan beszél Koppány 
és híveinek „pogány szokásokhoz” való ragaszkodásáról: „Bizonyos nemesek
 (…) látva, hogy bevett szokásaikat elhagyni kényszerülnek, a király 
törvényeit ördögi sugallatra megvetették, (...) őellene fegyvert 
ragadtak.”
A döntő csata
Koppány hadserege megkerülte a Balatont, és – a Kis Legenda szerint – 
megkezdte István várainak körülzárását, pusztítását: „birtokait 
fosztogatni, földjeit feldúlni, szolgáit leöldösni”. Már Veszprémet 
ostromolták, amikor „a király hadai rajtuk ütöttek; ezek hitükben, azok 
bizony csak fegyvereikben bizakodtak, s mindkét részről küzdöttek. 
Végül, hogy az ellenséget legyőzték, s részint leölték, részint foglyul 
ejtették és megkötözték”.
István a veszprémi csata megkezdése előtt fogadalmat tett Szent 
Mártonnak. Megfogadta, ha megsegíti és győz a csatában, akkor 
ellenségének minden dézsmáját, tizedét a Szent Márton-hegyi, azaz a 
pannonhalmi monostornak ajándékozza. A Képes Krónika szerint a csatában 
mindkét fél vitézül küzdött. Miután Koppány vezér a csatában életét 
vesztette, a csata István győzelmével ért véget.
Koppány legyőzője a keresztény hadak főparancsnoka, Vecelin volt. A 
krónikában ezt jegyezték fel: „Ebben a csatában Vencelinus ispán megölte
 Cupan vezért, és Szent István, aki ekkor még vezér volt, kiterjedt 
földbirtokokkal jutalmazta meg ezért.” Talán ennek emlékére viselte az 
egyik Vecelin dédunoka – még püspökként is – a Koppány nevet.
A győzelem jelentősége
A győzelem legfőbb jelentősége abban áll, hogy Koppány hívei és 
mindazok, akik az ősi pogány szokás védelmében fegyvert emeltek, a 
veszprémi csatavesztés után végleg kiszorultak a hatalomból. István 
parancsára Koppány vezér holttestét négyfelé darabolták, és kitűzték 
Győr, Esztergom, Veszprém és Gyulafehérvár kapujára. Ez utóbbi anyai 
nagybátyjának volt a székhelye, egy olyan törzsi uralmi-fejedelmi 
központ, amelynek ura, Prokuj gyula igyekezett megőrizni függetlenségét.
István a felnégyeléssel, e kegyetlennek látszó fellépéssel jelezte: nem 
tűr semmilyen ellenállást, amely meggátolná őt az egységes magyar 
központosított államhatalom megszervezésében és a kereszténység 
terjesztésében.
A koronaküldés
A magyar küldöttséget Rómába Asrik (Asrik Anasztáz) apát, pápai legátus,
 a későbbi püspök vezette. A küldöttség II. Szilveszter pápától kért 
István részére koronát, keresztet és apostoli áldást. A legenda szerint a
 pápa a diadémot (koronát) Miesko lengyel fejedelemnek szánta. Amikor 
arról értesült, hogy István fejedelem a kereszténység terjesztésében 
látványos eredményeket ért el, a koronát neki adja. Természetesen a 
pápa, a korábban tudós munkát végző Gerbert Szilveszter ismerte a 
Kárpát-medencében zajló vallási és politikai eseményeket. Már a 997-es 
magyar polgárháború lefolyását is aggódva figyelte. Azt írta barátjának,
 III. Ottó német-római császárnak: „Ha a szkítákat cserbenhagyjuk, 
félelem fog el.” Koppány legyőzése után már örömmel számolt be arról is,
 hogy „a szkíta népek” készek a Római Birodalomhoz csatlakozni. Nyilván
 nem hűbéri alárendelésre gondolt, hanem arra, hogy a magyarok felveszik
 a kereszténységet.
A koronaküldés természetesen nem „látomás” volt, nem angyali hír, nem 
egy „ismeretlen” nép küldötteinek hirtelen megjelenése, hanem alaposan 
megfontolt diplomáciai tárgyalás eredménye. Jól előkészített politikai 
és egyházi döntés. E gesztussal a két európai hatalom, a pápa és a 
császár jutalmazni és bátorítani szerette volna Istvánt a keresztény hit
 terjesztésében elért eredményeiért. A kortárs Theotmár merseburgi 
püspöktől tudjuk, hogy a pápa III. Ottó császár „biztatására” küldte 
Istvánnak a koronát: „a császár kegyéből és biztatására pedig a bajorok 
hercegének, Henriknek a sógora, a saját országában püspöki székeket 
létesítő Vajk koronát és áldást nyert”.
A Hartvik-legenda a koronaküldésről és az apostoli keresztről a 
következőket írja: „Atyja halála után a negyedik évben… Asrik püspököt, 
kit más néven Anastasiusnak mondanak, a szent apostolok küszöbéhez 
küldte, hogy Szent Péternek, az apostolok fejedelmének örökösét 
megkérje: a Pannónia tájain kivirult zsenge kereszténységnek bő áldását 
elküldje, az esztergomi egyházat aláírásának tekintélyével főegyházzá 
szentelje, és a többi püspökséget is áldásával erősítse. Érdemesítse őt 
is arra, hogy királyi diadémával izmosítsa, hogy e tisztességre 
támaszkodva, amit Isten kegyelméből elkezdett, még keményebbre 
szilárdítsa.
(…) a kijelölt napon, melyen a már elkészített koronát a lengyelek 
fejedelmének kellett volna küldeni, illetve a megelőző éjszakán a 
pápának látomásában megjelent Isten küldöttje, és ezt mondta: »Tudd meg,
 hogy a holnapi napon, a nap első órájában hozzád ismeretlen nemzet 
követei jönnek, akik tőled fejedelmüknek az apostoli áldás ajándékával 
egyetemben királyi koronát követelnek. A koronát hát, melyet 
csináltattál, fejedelmüknek, miként kérik, eljuttatni ne habozzál. Mert 
tudd meg, hogy ez néki a dicső királyi ranggal együtt élete érdemeiért 
jár.«
(…) a következő nap megszabott órájában Asrik püspök a pápához ért, (…) 
nagyon megörült a római főpap, mindent megadott jóságosan, ahogy kérték.
 Azon felül keresztet küldetett a királynak, mintegy az apostolság 
jeleként, így szólván: »Én apostoli vagyok, ő viszont méltán Krisztus 
apostola, ha Krisztus annyi népet térített meg általa«”.
A két hatalom, a pápa és a császár között ekkor jó egyetértés 
uralkodott. A császár sok időt töltött Rómában, és a pápával közösen 
irányította a keresztény világot, egyeztet a fontosabb döntések előtt.
A koronázás szentsége által ismerték el és bátorították a keresztény hit
 magyarországi terjesztését. A tét óriási, hisz a magyarok, a 
vikingekhez és arabokhoz hasonlóan, a X. század folyamán egész Európát 
rettegésben tartották. Egy biztos, meg sem kockáztatták a magyar 
nagyfejedelemből keresztény királlyá vált magyar uralkodót alárendelni.
István megkoronázása
A hatalmi harcokból, a testvérháborúból, győztesen István nagyfejedelem 
került ki, vele együtt megerősödött az új értékrend, a kereszténység és 
az ennek megfelelő világszemlélet. Miután hatalmát elismerték, István 
Esztergomban királlyá koronáztatta magát. E nagy eseményre 1000 
karácsonyán, december 25-én, más források szerint 1001. január elsején 
került sor. Az első magyar püspök, Domonkos az Asrik apát által Rómából 
hozott koronaékszerekkel, királyi felségjelvényekkel kente királlyá 
István nagyfejedelmet.
A pápai koronával való szertartás világos jelzés volt az akkori nyugati 
világnak, hogy Szent Péter örököse, a pápa nemcsak elismerte, de 
megáldotta az új keresztény uralkodót. A királyi cím, a „král” olyan 
független uralkodó megnevezése lett, aki semmilyen földi hatalomtól nem
 függ, kinek hatalma az Istentől származik, tehát „Isten kegyelméből” 
uralkodhat.
A koronázás olyan szentségnek számított, mint a püspökök felszentelése. 
Ünnepélyes ceremónia keretében adták át a koronázási jelvényeket. Ezek 
állandó megőrzési helyeként István király a székesfehérvári bazilikát 
jelölte ki. István megkoronázása a következő évszázadokban a koronázási 
ceremóniák megszervezésének mintája lett. A mindenkori Esztergom érseke
 mint Magyarország első egyházi méltósága lett a törvényesen elismert 
koronázó főpap.
Természetesen, István megkoronázásakor került sor felesége, a bajor 
Gizella megkoronázására is. A koronázás után Gizella átköltözött 
Veszprémbe, melyet később a királynők városának neveztek. Hartvik püspök
 írja, hogy István „Gizellát vette házastársul, kit miután olajkenettel 
felkentek, a korona viselésében társának ismert el… buzgónak s jótevőnek
 mutatkozott, arról a mai napig tanúskodnak számos egyház keresztjei, 
edényei és csodálatos mesterséggel készített vagy szőtt oltári 
ékességei”.
Kádár Gyula
3szek.ro
|  |  | 
Turner Daniel 4 napja új blogbejegyzést írt: Promóciós kódok értelmezése: mire figyeljünk a BetMatch akciók során?
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!